15 שנה לפרוץ מלחמת לבנון השניה שגבתה את חייהם של 121 חיילים, בפיקוד הצפון טוענים כי "צה"ל מוכן ומאומן היום בצורה טובה הרבה יותר לעימות מול חיזבאללה בלבנון".

מפקד פיקוד הצפון האלוף אמיר ברעם אמר כי "אחרי לבנון השנייה חיזבאללה למד לקח שמחזיק כבר 15 שנים. אם תהיה מלחמה נוספת הם ישלמו מחיר גבוה הרבה יותר". ברעם ציין כי המסר של צה"ל לארגון הטרור הוא "במערכה הבאה תפגשו מולכם צבא מאומן, קטלני ונחוש מאי פעם".

בפיקוד הצפון סיכמו השבוע את בוחן רף פצ"ן שבחן בתרגיל מלחמה את גדודי החוד של הצבא הסדיר ברמת המוכנות שלהם למלחמה ותמרון בלבנון. התרגיל נחשב היום בצבא כמבחן הכשירות החשוב ביותר ליחידות צה"ל ברמת המוכנות שלהן למלחמה ולצד עמידה ברף של רוב הגדודים בצה"ל מספר גדודים נכשלו בבוחן וידרשו לתיקון מהיר של הליקויים שעלו בבוחן.

מטרת הבוחן היא לסמן את הרף הנדרש לכשירות למלחמה הבאה בלבנון. הבוחן נבנה מתוך הצורך לתרגל את הלוחמים והמפקדים שלא חוו לחימה ולהכין אותם ללחימה מול חיזבאללה ותמרון בלבנון. מבחינת צה"ל הבוחן מהווה תו תקן למכונות וכשירות הגדודים שעל פי התוכניות המבצעיות אמורים לקחת חלק בתמרון ובמלחמה הבאה בלבנון.

מספר גדודים סדירים לא עברו את הבוחן בהצלחה והם יוכרזו כלא כשירים ללחימה עד שיתקנו את הליקויים ויעברו את הבוחן שוב עד שיעברו אותו בהצלחה.

כבר בשנה הקרובה יחלו גדודים לוחמים במערך המילואים לעבור גם הם את הבוחן, מדד שאמור לשקף לצה"ל את מצב האמת של חטיבות החוד של מערך המילואים ואת מידת כשירותן למלחמה. 

בצה"ל יפרסמו בשבוע הבא את תוצאות בוחן הרף שבוצע ל-39 גדודים סדירים בצה"ל.

לאחר תהליך הכנה ואישורים של תוכניות שנמשכו כשלוש שנים, בתוך חודש צפוי צה"ל לסיים את כלל אישורי התוכניות למלחמה הבאה בלבנון.

בפיקוד צפון גורסים כי בשונה מהמבצע האחרון בעזה, בעימות מול חיזבאללה יידרש צה"ל להפעלת תמרון לשטח לבנון כבר בשלבים הראשונים ללחימה.

תת אלוף דן נוימן, מפקד אוגדה 36 שמתוכננת להילחם בצפון בעת מלחמה, אמר כי "מכת האש מהאוויר תהיה עוצמתית בשעות הראשונות של הלחימה. אך על מנת להכריע את האויב בשלב האופרטיבי נידרש לתמרון יבשתי".

בצה"ל ערים להתעצמות חיזבאללה בשנים שחלפו מאז מלחמת לבנון השניה ומעריכים כי בידיו בין 130-150 אלף רקטות וטילים לטווח של 15 ק"מ ועד 700 ק"מ שמכסים למעשה את שטח כל מדינת ישראל. בנק המטרות גדול היום פי עשרים מבנק המטרות שהיה לפני מלחמת לבנון השנייה, אך מנגד צריך לזכור כי חיזבאללה עשה קפיצת מדרגה דרמטית ביכולת הטילים שלו, כאשר בשנים האחרונות הוא מתמקד בעיקר בהשגת יכולת דיוק.

בישראל מעריכים כי במלחמה הבאה יירה ארגון הטרור לשטח ישראל אלפי טילים בכל יום לחימה, אך מנגד טוענים כי כמות המטרות שיש היום בידי ישראל גדולה פי עשרים מכמות המטרות שהייתה בבנק המטרות של צה"ל ערב מלחמת לבנון השנייה. הסוגיה המטרידה ביותר את ישראל היא התעצמות חיזבאללה בטילים מדויקים שמסוגלים לפגוע בסטייה של עשרה מטרים בלבד. בישראל סבורים כי מדובר באיום אסטרטגי שעשוי להצדיק בעתיד מלחמת מנע על מנת להסיר את האיום מעל ישראל. בשלב זה הסברה היא כי במצב הנוכחי אין הצדקה למלחמה יזומה, אך דילמה זו עשויה להעסיק את מערכת הביטחון והדרג המדיני בשנים הקרובות.

לצד ההכנות והאימונים לתמרון יבשתי בלבנון במצב של מלחמה מול חיזבאללה, בצה"ל מדגישים את השיפור בכמות ובדיוק של המטרות שרכש צה"ל בשנים האחרונות, אך יחד עם זאת מודעים לכך כי בכל הקשור ליכולות לפגוע ביכולת הרקטית של ארגון הטרור נדרש שיפור משמעותי נוסף.

פעילות צה"ל וחיל האוויר במה שמכונה המערכה שבין המערכות (המב"מ) אומנם מעכבת על פי הערכות הצבא בצורה משמעותית את קצב ההתקדמות בפרויקט וההצטיידות בטילים בעלי יכולת דיוק של פחות מעשרה מטרים וכמות הטילים המדויקים שעל פי ההערכות כבר היום נמצאים בידי חיזבאללה עדיין זניחה, אבל חיזבאללה למרות הקשיים ממשיך להשקיע בפרויקט זה משאבים ומאמצים רבים והוא לא עתיד לוותר עליו. בצה"ל סבורים כי במלחמה הבאה חיל האוויר וצה"ל במגוון אמצעי לחימה רבים, מסוגל להגיע להספק של תקיפת אלפי מטרות בכל יום לחימה.

כחלק מההבנה בצה"ל כי במקביל ללחימה גם תתנהל מערכה על הלגיטימציה הבינלאומית במלחמה שבה יהרגו גם הרבה מאוד אזרחים, בפיקוד הצפון בחרו לחשוף השבוע את אחת המטרות מבנק המטרות - מחסן לאמצעי לחימה שנמצא בכפר עבא, בירת מחוז נבטיה, בו על פי ההערכות גם מאוחסנות רקטות.

בית הספר הנמצא 25 מטרים ממחסן אמצעי הלחימה בכפר עבא במחוז נבטיה (צילום: דובר צה''ל)
בית הספר הנמצא 25 מטרים ממחסן אמצעי הלחימה בכפר עבא במחוז נבטיה (צילום: דובר צה''ל)

מדובר במטרה הנמצאת במרחק של כ-25 מטר בלבד מבית ספר בו לומדים כ-300 תלמידים. על פי טענות צה"ל בלבנון יש אלפי מטרות דומות של חיזבאללה שמסכנות במודע את אזרחי לבנון.

בית הספר הנמצא 25 מטרים ממחסן אמצעי הלחימה בכפר עבא במחוז נבטיה (צילום: דובר צה''ל)
בית הספר הנמצא 25 מטרים ממחסן אמצעי הלחימה בכפר עבא במחוז נבטיה (צילום: דובר צה''ל)

על פי ההערכות בפיקוד הצפון אפקט הנזק של פיצוץ חומרי הנפץ המאוחסנים במחסן הנשק הוא כמחצית מהיקף הנזק מהפיצוץ שהתרחש בנמל ביירות.