המלחמה נמשכת? תקיפה נוספת של ספינה בבעלות ישראלית לחופי מדינת המפרץ עומאן, מעלה את החשש מהחרפת העימות הימי הישיר מול איראן. על כך שוחח הבוקר (ראשון) מי שהיה מפקד חיל הים אלוף במיל' אליעזר (צ'ייני) מרום עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM, והעריך: "האיראנים עשו טעות גדולה מאוד, אני לא רואה בפעולה שלהם תחכום או יכולת הרתעה".

"האיראנים, על פי הודעות לא רשמיות, אומרים שהם תקפו בים את האונייה הזאת, כתגובה לתקיפה שלנו האחרונה שהייתה בגבול סוריה לבנון", אמר מרום. "זה ממש מעמיד אותי בפני אמירה שהיא מאוד לא פוליטיקלי קורקט - הפעולה הזו מפגינה את החולשה האירנית במלואה". הבכיר הצבאי לשעבר המשיך: "אם על תקיפה ישראלית בסוריה האיראנים מגיבים בתקיפה על אונייה שהיא בעצם בבעלות יפנית, מניפה דגל איברי ובהפעלה של חברה בריטית שהיו"ר שלה הוא אייל עופר, והורגת שני ימאים... נו באמת. זה מה שיש לאיראן להציע כתגובה על תקיפה שלנו בסוריה?".

האלוף אליעזר מרום בזמן שהיה מפקד חיל הים  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
האלוף אליעזר מרום בזמן שהיה מפקד חיל הים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

כשנשאל האם האיראנים פועלים כארגון טרור, וישראל לא יודעת להתגונן באזורים האלה, אמר מרום: "לפגוע באונייה שמפעילה מערכת שכל העולם מגלה, והם תוקפים עם מל"ט שהראשון נופל והשני פוגע, אני לא בטוח שהם התכוונו להרוג אזרחים. לפגוע דווקא במבנה המרכזי של האונייה? אני לא בטוח שהם התכוונו לזה, אבל זה מה שיש להם להציע כתגובה על תקיפה ישראלית בסוריה? זה שקול? זה באמת ירתיע את ישראל מתקיפה בסוריה?".

"הם בסוף תקפו אונייה לא ישראלית, הקשר לישראל מאוד רופף", המשיך. "העולם לא ישב פה בשקט. לא שאני בונה על תגובה של העולם, אבל אני אומר - אין סיכוי שהדבר הזה יוביל למערכה ימית מחודשת. אנחנו עשינו טעות במערכה הימית הקודמת. הפעלנו קינטיקה, בכל המערכה הימית הקודמת בה נלחמנו נגד המיכליות שלא יעבירו דלק, התחלנו את המערכה יפה מאוד עם פעולות חשאיות מאוד, מרשימות ועברנו לקינטיקה ולפטפוטים, והקטנו את מרחבי ההכחשה והלכנו למערכה ימית שלא לטובתנו בפירוש".

"אבל המקרה הזה", אמר עוד, "אחרי שאנחנו הפסקנו מאפריל ולא פועלים בים, פתאום האיראנים הפתיעו אותנו וחזרו לים עם פעולה מאוד פשוטה". מרום הוסיף: "אגב, לא צריך מודיעין מסובך או יכולת מורכבת, לפגוע עם מל"ט באונייה זה דבר לא מורכב. יכול להיות שהם עשו טעות ולא התכוונו להרוג אנשים ופגעו במבנה של האונייה. אני לא רואה בתגובה האיראנית תחכום או יכולת להרתיע אותנו. אני לא חושב שהפרמיות על הביטוח הימי יעלו בעקבות הדבר הזה".

פיצוץ ספינה, ארכיון (צילום: רויטרס)
פיצוץ ספינה, ארכיון (צילום: רויטרס)

כשנשאל איך לדעתו צריך לפעול בזירה הזו, השיב: "לפי דעתי אנחנו קודם כל צריכים לפעול מהראש ולא מהבטן. אנחנו במערכה מול איראן, מערכה ארוכה מאד של כמה שנים טובות. צריך לפעול במב"ם באופן חשאי כדי להשיג שלוש מטרות מוצהרות – למנוע אחיזה והתבססות איראנית בסוריה, למנוע הברחות אמל"ח מתקדם לאזורינו ולפגוע בפרויקט הדיוק. אנחנו חוזרים לעקרונות המערכה החשאית, שצריכה להיות חשאית, להשאיר מרחבי הכחשה, ובפעם הבאה שנתקוף בסוריה צריך לתקוף רחב, הרבה מאוד מטרות, ויש לנו סל מטרות מאוד יפה. כך, נבהיר לאיראנים 'חברים תעזבו אותנו, אל תתעסקו איתנו'. אין צורך להגיב כרגע, אי תגובה לא פירושה חולשה ישראלית. אנחנו עושים פעולות מאוד יפות, ידינו כרגע על העליונה".

כשנשאל האם היה תוקף באיראן כתגובה על תקיפות איראניות, השיב מפקד חיל הים לשעבר: "ממש לא, לא הייתי עושה את זה באופן בוטה וגלוי. אם יש יכולת לתקוף חשאית בנקודות מסוימות, צריך לעשות את זה בלי להתבלבל, ולהעביר מסר חשאי. אבל, לעשות תקיפות מטורפות ומסוכנות? לא הייתי עושה את זה. יש לנו תוכנית במב"ם, היא מאוד ברורה".