המתיחות במפרץ הפרסי: זהרה ארשאדי, ממלאת מקום שגריר איראן לאו"ם, שיגרה היום (חמישי) מכתב תלונה לנשיא מועצת הביטחון של האו"ם, על רקע המתקפות הימיות האחרונות

במכתבה, דחתה ארשאדי את הטענות כי איראן היא זו שעמדה מאחורי המתקפה על הספינה בבעלות ישראלית מול חופי עומאן, "ליבריה, רומניה, בריטניה וצפון אירלנד האשימו באופן שרירותי את איראן מבלי שהציגו כל שמץ של הוכחות לביסוס טענותיהם. הטענות המופרכות הללו, נוצרו ע"י המשטר הישראלי מסיבות פוליטיות. ההאשמות הם מוטעות עובדתית וחסרות אחריות פוליטית ואתית". 

ארשאדי אמרה בהמשך כי לאיראן יש חופים ומתקני נמל רבים בים הכספי, במפרץ הפרסי ובים הערבי והיא מייחסת "חשיבות רבה לביטחון הימי ולחופש הניווט. ההתקפה הזו שיבשה ומהווה סיכון לביטחון הספנות הבינלאומיות והיא הפרה ברורה של החוק הבינלאומי". כמו כן, הדגישה במכתבה את התחייבויותיה של איראן לחוקים הבינלאומיים, ואמרה כי "המדינה תרמה באופן משמעותי לקידום הביטחון הימי". 

"פריסת הכוחות הימיים של איראן במשך יותר מעשור באוקיינוס ​​ההודי ובאזורים סמוכים, זכו לתמיכה בינלאומית במאבק בפיראטים ולשבחים על ידי מועצת הביטחון", הוסיפה.  

הספינה הישראלית (צילום:  Johan Victor/Handout via REUTERS )
הספינה הישראלית (צילום: Johan Victor/Handout via REUTERS )


כמו כן, ממלאת מקום השגריר האשימה את ישראל במכתבה וטענה כי היא גורמת לחוסר יציבות וחוסר ביטחון באזור במשך יותר משבעה עשורים. "מועצת הביטחון חייבת להישאר ערנית לגבי הפעילות הצבאית של ישראל באזור כה הפכפך כמו המזרח התיכון, לגנות מעשים כאלה ולתת דין וחשבון על כל פעילותו", אמרה ארשאדי. 

 "אם ישראל תשתמש בכוח נגדנו, היא תישא בתוצאות. איראן לא תהסס לנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי להגן על אנשיה וריבונותה ולשמור על האינטרסים הלאומיים שלה", סיכמה. 

במקביל לכך, שגריר איראן בלונדון, מוחסן בהרבנד שלח מכתב תלונה למזכ"ל ארגון הימאות הבינלאומי של האו"ם ודחה גם הוא את הטענות כי איראן היא זאת שעומדת מאחורי שרשרת המתקפות הימיות. במכתבו קרא לכל המדינות והארגונים בזירה הבינלאומית להישאר מחויבים לחוקים הבינלאומיים המקובלים בנושא הביטחון במעברי המים הבינלאומיים.

אתמול, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד חשפו במהלך תדרוך מדיני-בטחוני לשגרירים של מדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם כי מי  שעומד ככל הנראה בתקיפה נגד הספינה בבעלות ישראלית במפרץ עומאן הוא סעיד אראג'אני, ראש מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים במשמרות המהפכה.

שר הביטחון גנץ אמר כי "איראן שוב הוכיחה שהיא אתגר בינלאומי, אזורי ובסוף גם איום על ישראל. איראן אחראית לעשרות פעולות טרור ברחבי המזרח התיכון והפעלת מיליציות מטעמה בתימן, עיראק ומדינות נוספות. העולם חייב להטיל סנקציות כלכליות ולהביא פעולות אופרטיביות מול משמרות המהפכה. אין לנו סכסוך עם העם האיראני אלא עם המשטר שעלול להביא למרוץ חימוש מסוכן במזרח התיכון כולו. מערכת הביטחון העבירה מידע מודיעיני ונעביר בהמשך גם ראיות פורנזיות".