פרופסור עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, שוחח עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר בתכניתם ב-103FM, והתייחס להסלמה הביטחונית בצפון המדינה, במרכזה הירי של חיזבאללה לעבר שטח הארץ ביום שישי האחרון. 

"הקונטקסט האזורי הוא החשוב. אין ספק שהמחוללת זו איראן. לא כל דבר חייב להיות קשור כך או אחרת אבל אין ספק שאת מופעי הירי בלבנון, את עזות המצח של חיזבאללה, אם לשפוט את הדברים עפ"י הנאומים של נסראללה וקאסם אתמול יש כאן החלפת הילוכים".

החלפת ההילוכים הזו היא חלק שבאמת אפשר להבין אותו נוכח שניים-שלושה דברים חשובים. רואים את קריסתה של מדינה אל המצולות, זו לא אותה לבנון. לבנון לא הייתה סיפור הצלחה לפני כן אבל מה שיש שם עכשיו הוא אוטואימוני, איבד את הבלמים ולכן רואים כאן עלית מדרגה גם בהתבטאויות של חיזבאללה, בפעילות שלו ומכאן נגזרת השאלה הגדולה - איך ישראל יכולה להגיב בצורה שתהלום את המציאות המשתנה?"

הוא הסביר כי "המציאות המשתנה – זו לא אותה לבנון. מלחמה כוללת היא לא מן העניין ,אנחנו מדברים על גיהינום עלי אדמות בלבנון, לבטח אין לנו קהילה בין לאומית שתעמוד בפתח ותגיש עזרה ממשית. לכן ישראל צריכה לדאוג לעצמה בשום שכל, איך אתה נותן תגובה שהיא מספיק עמוקה, מותירה חותם שמשאיר בינה בקודקודו של הצד השני שלא לעשות את זה. זה שם המשחק".

כשנשאל האם השינויים בישראל משפיעים על התעוזה של חיזבאללה, ענה כי "זה בדי אן איי של איראן כשיש שחקן חדש בשכונה תוהים על קנקנו. זה קורס חניכה, לא רק לממשלה בישראל גם לממשל ביידן. גם ביידן וגם בנט, בסופו של דבר תהליך למידה מאוד ציני ואכזרי של אותו משטר באיראן ומשמרות המהפכה ששואלים את עצמם ומקווים שזה שבעצם שיש כאן ממשלות חדשות מותיר להם רצועת חופש הרבה יותר גדולה".

"אנחנו מדברים על נשיא שהוא מצלמה ודמותה של הרפובליקה האסלאמית של איראן, אין פה ספק. גם פנימה הם לא מוכנים לתת שום סדק לאופוזיציה הפנימית יש להם את התכוניות שלהם אבל בסך הכול לי נראה שהמזרח התיכון קורא לה לבצע מהלכים יותר גדולים לנוכח העובדה שהם מזהים ואקום, מזהים אובדן חיוניות, סדקים".

"אנחנו יכולים לומר שמלבד השינוי במשוואות האזוריות אתה רואה שינוי במשוואות הבין לאומיות לגבי המזרח התיכון. כשאתה מלמד היסטוריה של המזרח התיכון אתה תמיד מבהיר שלמערב לטוב או לרע היה תפקיד מרכזי, דומיננטי. זו הפעם הראשונה בהן נעדר המוטיב של דומיננטיות מערבית".