בשבועות הקרובים יתגייסו אלפי צעירים לתפקידי לחימה ולמערך תומכי הלחימה במסגרת גיוס אוגוסט 2021 ליחידות השדה והלוחמה, שהתחיל השבוע ויסתיים ב-22 לאוגוסט.

זו הפעם הראשונה שבה למעשה המתגייסים החדשים לא היו כמעט בכל שנת הלימודים האחרונה שלהם בי"ב במסגרת לימודים סדירה ובצה"ל נערכים למשמעויות וההשלכות המנטליות והגופניות על המתגייסים החדשים לעומת בני אותו המחזור בשנה החולפת.

גם בגיוסים הקודמים שעמדו בצל הקורונה זיהו בצה"ל הבדלים בשל השלכות הקורונה בעיקר בגלל היבטי החוסן המנטלי והכושר הגופני, אבל במחזור הזה ההשלכות עשויות להיות חמורות יותר משום שהצעירים המתגייסים לא היו תחת מסגרות חינוכיות במשך יותר משנת לימודים אחת, מאמצע כיתה י"א ולסירוגין כמעט כל שנת הי"ב שלהם ברחבי הארץ.

בהתאם לכך צה"ל ביצע בתקופה האחרונה שינויים בשיטות המיון בשל השפעות הקורונה ומתוך ההבנה שיש הבדל גדול בין מועמד לשירות ביטחון שמתגייס עכשיו, לאחר יותר משנה שהיה בבית ולא במסגרת חינוכית סדורה, לעומת הצעירים שהתגייסו לפני שנה באוגוסט 2020.

בצה"ל גם מבינים שגם בתהליך ההכשרה יידרש לספק מענה בבניית תוכניות האימונים לחיילים בדגש על היבטים מנטליים. קצין במערך השדה אמר כבר לפני כמה חודשים כי בצה"ל מזהים במתגייסים החדשים חולשות מנטליות הקשורות לחוסן נפשי ובעיות כושר גופני שלא היו בעבר לפני שהתפרצה הקורונה.

גם בצה"ל קיוו כי הקורונה כבר מאחוריהם, אבל ההתפרצות של גל הקורונה האחרון לא פוסח גם על הצבא ולכן גם במחזור הזה הגיוס ימשך על פני ימים רבים יותר, אתרי גיוס נוספים נפתחו ולא תתאפשר כניסת משפחות ומלווים ללשכות הגיוס.