סערה לאחר חשיפת "מעריב" ביום שישי כי גם באמ"ן מעריכים שרק פעילי חמאס בודדים נהרגו במבצע ההונאה ותקיפת מנהרות המטרו ברצועה במהלך מבצע שומר החומות. זאת למרות הערכות קודמות בצבא שלפיהן במבצע נהרגו עשרות רבות של פעילי חמאס. ח"כ צבי האוזר, יו"ר ועדת החוץ והביטחון לשעבר והיום חבר בה, אמר: "יש להודות שמרכיב הקטלניות אל מול האויב שנקבע על ידי הרמטכ"ל כמרכיב ליבה ליצירת הרתעה ולהכרעה לא בא לידי ביטוי במבצע שומר החומות".

"אי אפשר להתחמק מכך שאל מול היקפי האש שנורתה על ישראל ואל מול משאבי המלחמה שהושקעו על ידי צה"ל זו תוצאה מאכזבת, ויש להיערך בהקשר זה אחרת אל מול האתגרים העומדים בפתחנו", הוסיף. "אבקש שצה"ל יציג את ממצאי התחקיר לוועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון, כדי להתמודד עם שאלות נוספות שיש לשאול, הן את הצבא והן את הדרג המדיני, שקיבל את ההחלטות".

גם שרים שהיו בקבינט המדיני־ביטחוני במהלך שומר החומות אומרים כי נכון היה שעל הבחירה להפעיל את מבצע ההונאה ותקיפת מנהרות ההגנה היה מתקיים דיון בקבינט. בדיון שכזה היו נשמעות עמדות מקצועיות נוספות, בשאלה האם נכון להפעיל את המבצע שעליו עמלו במשך שלוש שנים והיה אמור להיות הכלי ההתקפי האופרטיבי המשמעותי ביותר של ישראל, נשק ההפתעה מול חמאס - שהיה אמור להביא לתוצאות אחרות לחלוטין מול חמאס ולהכרעה.

אחד השרים לשעבר בקבינט אמר ל"מעריב": "לקחו כלי התקפי אסטרטגי ובזבזו אותו תמורת הרס חלקי של תשתית הגנתית ומספר מחבלים הרוגים, שניתן לספור על יד אחת. הכרתי את התוכנית המלאה, היא הייתה מרשימה ויסודית. אולם דרך הפעלתה היא כישלון מוחלט והדבר בעיקר מעיד על חיפזון וחוסר מחשבה".

גם בקרב קצינים בכירים בצה"ל יש הסבורים כי לא נכון היה להפעיל את תוכנית "דרום כחול" במתכונת של תוכנית הונאה מצומצמת ללא תמרון יבשתי, כאשר התוכנית המקורית תוכננה למערכה רחבה יותר עם עזה ולא למבצע מוגבל.