לראשונה מאז מבצע "שומר החומות" נורתה אתמול רקטה משטח רצועת עזה לעבר שדרות ויישובי העוטף. הרקטה יורטה על ידי כיפת ברזל ולא דווח על נפגעים או על נזק. כתב חדשות 13 אלמוג בוקר התייחס היום (שלישי) לאירוע ולהיעדר התגובה מצד ישראל בתוכניתם של פרופ' אריה אלדד ורון קופמן ב-103FM.

"צריך לומר שאנחנו רואים פה תגובה שהיא שונה לחלוטין מהמדיניות שהצהיר עליה ראש הממשלה נפתלי בנט עם כניסתו לתפקיד והרבה לפני", אמר בוקר. "ראינו שינוי אחרי מבצע 'שומר חומות' אבל הלילה היה שקט מוחלט אחרי הירי לעבר שדרות אתמול. משיחות שקיימתי עם גורמים שונים בצה"ל לאורך כל הערב והלילה היה ברור לי שהולכים לתקיפה רחבה וזה נעצר. צריך לראות מה קורה כאן, ואם לא תהיה תגובה זה בהחלט סכין בגב לתושבים בעוטף. מצד שני, צריך לחכות קצת כי אנחנו נמצאים זמן קצר יחסית אחרי האירוע אתמול. השאלה היא האם הכוונה היא להכיל את האירוע, לא להגיב ולנסות להחזיר את השקט לאזור, או שמתכננים הפתעה לחמאס. אם אין תגובה אנחנו חוזרים למה שהיה לפני מבצע 'שומר החומות'".

לדברי בוקר, "בצד השני לא מבינים הכלה, מבחינתם רק כשמגיבים בעוצמה כמו שראינו במבצע 'שומר החומות' אז הם הולכים אחורה. הכלה לא עובדת, ניסו במשך שלוש שנים להרגיע את השטח ולגרום לצד השני להבין שרוצים ללכת לשקט אבל הם לא מבינים ומי שסופג את זה אלה התושבים בעוטף שהבטיחו להם הרבה הבטחות במהלך המבצע ואחריו. אחרי שלושה חודשים הם מוצאים את עצמם בדיוק באותה סיטואציה".

לאביגדור ליברמן שאותו לא שומעים בכלל מהרגע שנכנס לתפקידו כשר אוצר, היה הרבה מה לומר על המציאות הבלתי נסבלת בעוטף עזה ופתאום שתיקה מוחלטת. רה"מ בנט שרק לפני חודשיים אמר תושבי העוטף הם לא אזרחים סוג ב', פתאום רואים כשזה מגיע למבחן הראשון אחרי המבצע לא רואים את אותה תגובה מהירה כפי שראינו אחרי הירי לירושלים. מה ההבדל בין הירי אתמול לעבר שדרות באמצע היום לבין הירי לירושלים לפני שלושה חודשים שהוביל למבצע 'שומר החומות'? התגובה צריכה להיות אותה תגובה בדיוק. לא צריכה להיות הפרדה. צריך להגיב בעוצמה כדי להעביר מסר לצד השני גם במחיר שזה יוביל למבצע נוסף כי רק ככה בצד השני יבינו. אם לא יעשו את זה, התושבים בעוטף יחיו כמו שחיו לאורך 20 השנים האחרונות תחת אש ורקטות".

בוקר הוסיף, כי ייתכן ושיחות עם גורמים מצריים על כך שהם יעצרו את האש הביאו להיעדר התגובה, והוסיף כי "יכול להיות שזה לא היה חמאס כמו שכל הזמן מוכרים לתושבים בעוטף ויכול להיות שרוצים להפתיע אותם".