אלוף במיל' עמוס ידלין, לשעבר ראש אמ"ן שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM והתייחס לאזהרה שהשמיע נסראללה לישראל שלא תתערב בספינות הדלק האיראניות שיוצאות ללבנון: "צריך לקחת את זה בקונטקסט הרבה יותר רחב. בעצם, בין ישראל ואיראן יש מערכה חשאית מתחת לסף המלחמה, כי שתיהן לא רוצות להגיע למלחמה".

"אנחנו רואים את זה בסייבר, בירי טילים, במלחמה ימית, במטוסים ללא טייסים שהאיראנים מדי פעם שולחים לפה. כל מבצע במערכה הזאת צריך להיות חשאי, בלי שאפשר לייחס את זה לישראל ובטח בלי להדליף אחרי זה ל'ניו יורק טיימס'"., הוסיף.

בהמשך דבריו התייחס ידלין לפגישתו של רה"מ נפתלי בנט עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בה ידונו בין היתר על סוגיית הגרעין האיראני: "היה טוב מאוד אם ישראל לא הייתה עומדת לבד בקדמת הבמה. זה אינטרס של כל העולם שלאיראן לא תהיה פצצה גרעינית, ובוודאי של ארה"ב, כל הנשיאים האחרונים דיברו על זה".

"בנט תקף בקולו את המדיניות של נתניהו ואמר שהיא הביאה את איראן הכי קרוב לפצצה שהייתה אי פעם, ואני אומר לך כמומחה מאז 2013. היציאה מההסכם בעצם אפשרה לאיראנים גם להפר את ההסכם, ללכת קדימה כאשר לטראמפ ולנתניהו אין תוכנית חלופית, הם לא יודעים מה לעשות אם האיראנים הולכים קדימה", הסביר. 

לטענתו, "ההחמצה הגדולה ביותר של נתניהו היא שיש בין ישראל וארה"ב ממש זהות ביעד האסטרטגי העליון – שאיראן לא תהיה גרעינית, שאפילו לא תהיה בסף הגרעיני, והאמריקנים טבעו את המושג 'ארוך יותר וחזק יותר'. הן אמרו 'אנחנו כבר מבינים שההסכם שעשינו הוא לא טוב, ורוצים הסכם ארוך יותר וחזק יותר'".

"אני חושב שזה בסיס מדהים לגיבוש הסכמות ואסטרטגיות, כשהאמריקנים יותר מאמינים בדיפלומטיה, אנחנו פחות מאמינים בה, אבל אם הולכים ביחד הסיכוי להשיג את המטרה הרבה יותר גבוה", המשיך.

ידלין התייחס גם לדרך בה ישראל צריכה להבטיח את בטחונה לאחר חילופי השלטון בארה"ב: "ישראל צריכה קודם כל לשמור על האופציה העצמאית שלה, אבל היא צריכה להיות כברירה אחרונה. אם אפשר להגיע להסכם שהוא טוב ולפעול כנגד איראן באמצעים של סנקציות ודיפלומטיה וכל מיני פעילויות שהן מתחת לתקיפה קינטית, אפשר לעשות את זה ביחד עם האמריקאים, כבר עשינו את זה בעבר".

"אבל אף פעם לא נתחייב שאם נגיע לנקודה שבה נחשוב ששום דבר לא עובד – לא נהיה עצמאיים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו, שזאת תפיסת הביטחון הישראלית. אם נגיע לנקודה שבה האיראנים מגיעים לקו שבו נחשוב שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שאיראן תהיה בו – חשוב שתהיה לישראל אופציה לעצור את איראן", אמר.

בהמשך דבריו התייחס להתרחשויות באפגניסטן: "אין ספק שהמרוויח הראשי הוא הטאליבן. אבל מי שעוד נהנה מאוד מהנסיגה האמריקנית ומהעובדה שהאמריקנים נכשלו אחרי 20 שנה, אלו סין ורוסיה, הם ממש לא רוצים את ארה"ב בבסיס אסיאתי קרוב לגבולות שלהם".

"מי שעוד מרוצה זה האיראנים. כאשר ארה"ב נכשלת, במיוחד במקום שהוא בגבולם המזרחי אחרי שהם דאגו לגרש אותה מגבולם המערבי בעירק. הג'יהאדיסטים הרדיקלים הסונים מאוד מרוצים, הם איבדו את המדינה האיסלמית שלהם שהייתה בין 2014-2018 בעירק ובסוריה ופתאום יש להם שוב מדינה, טריטוריה", הוסיף.

נשים באפגניסטן (צילום: רויטרס)
נשים באפגניסטן (צילום: רויטרס)

על המשמעות לביטחונה של מדינת ישראל, הסביר ידלין: "אפגניסטן לא כאן. ישראל היא מדינה עם צבא חזק מאוד, מגינה על עצמה בכוחות עצמה, אנחנו לא ביקשנו אף פעם מהאמריקאים להיות פה להגן עלינו. ולכן גם אם הם יעזבו, למרות שהם עוד לא הגיעו, לא ישתנה כלום".

"מה שקרה לאפגניסטן לא יקרה לישראל. האם היחלשותה של ארה"ב טובה לישראל? לא. כשארה"ב משדרת שהיא מתנתקת מהמזרח התיכון, זה לא טוב לישראל. אבל אנחנו לא במצב אפגניסטני, אנחנו מדינה חזקה, יש לנו ברית עם ארה"ב, היא נעזרת בנו ואנחנו נעזרים בהם אבל היא לא נלחמת בשבילנו. היא לא תעשה החלטה חד צדדית שהיא עוזבת אותנו לעצמנו", הסביר. 

בסיום דבריו, ענה על השאלה אם ביידן קיבל החלטה אמיצה כשבחר לסגת מאפגניסטן: "ההבדל בין החלטה אמיצה לבעייתית, כי בכל החלטה אמיצה יש גם סיכונים, אני חושב שהנסיגה מאפגניסטן היא דבר שארה"ב הייתה צריכה לעשות מזמן, ועובדה ששלושה נשיאים החליטו על זה. הטעות של ביידן היא באופן שהוא ביצע את זה".

"הייתה שם טעות מודיעינית, הם ייחסו יותר מדי כוח ל-350 אלף חיילים אפגניים, הם לא הבינו באיזו מהירות הטאליבן השתלט על אפגניסטן. תאריך יעד זה דבר לא טוב, צריך לתכנן את היציאה כך שייגרם לך כמה שפחות נזק תדמיתי, ואין ספק שיש לביידן עכשיו נזק תדמיתי. התמונות הקשות שאנחנו רואים מאפגניסטן רשומות על שמו", סיכם.