"אעביר מסרים שאני מקבל מחברים שמנסים לברוח": עיתונאי "עובדה", איתי אנגל, שידוע במסעותיו לאורכו ולרוחבו של העולם המוסלמי, הביא הבוקר (שני) לשידור בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, הקלטה דרמטית מאחד ממקורותיו באפגניסטן, המספר על הזוועות שחווה הציבור בניסיון להימלט ממשטר הטרור שמאיים לסגור את המדינה.

"הטאליבן רוצים שהאמריקאים וכל הזרים יתעופפו מאפגניסטן והם יוכלו לסגור את המדינה כפי שהם רוצים. העניין הוא שלא רק אמריקנים מנסים לברוח משדה התעופה, הטליבאן מחליטים שהם לא רוצים לתת גם לאפגנים לעבור", הסביר בתחילה. "מי שהצליח להגיע לשדה התעופה עשה את זה, אבל תדמיין שאפגני מנסה כרגע להגיע לשדה התעופה, למה שקנדי או גרמני או אמריקני ייתן לו לעבור? כי פעם הוא עבד עבורו אפילו ברמה של הוביל ירקות במשאית לאחד הבסיסים שלו, ויש עשרות אלפים כאלה. הוא קיבל חשבונית מקנדי, הנה עבדתי בשבילכם, זו יכולה להיות התעודה לחופש עבורו ועבור משפחתו".

אנגל השמיע בשידור את המקור שלו מאפגניסטן: "יש פאנקיה ופחד בקרב האנשים. ראיתי אנשים, נשים וגברים בורחים. אנשים מתקשרים למכרים, לקרובים, ומבקשים עצה איפה להתחבא, לאן לברוח. כולל אותי. אנשים בבתיהם מנסים להרוס מסמכים שמראים את השתייכותם לממשלה. אני עשיתי את זה, אחי עשה את זה".

"הוא מתאר שם עוד", סיפר אנגל, "איך החיילים האפגניים ברחוב פושטים את המדים שלהם, עולים על אזרחי זורקים את הנשק האישי שלהם על המדרכה כדי להגיע לטאליבן ולהגיד להם שהם שנאו לשרת את הצבא האפגני". כשנשאל אנגל מה עלה בגורלו של המקור, סיפר והרגיע: "הוא תודה לאל לפני 3 ימים הצליח לעלות על מטוס, יחד עם הילדים. ההורים שלו נשארים בקאבול וקרובי משפחה גם. למרבה הצער יש דוגמה של עוד כתב אפגני שעבד ברשת גרמנית והטליבאן בקאבול הגיעו לקרובי משפחה שלו ורצחו את בן הדוד שלו. הוא יודע מה הוא משאיר מאחור, את המולדת שלו שהיא גמורה, הידיעה שלא יוכל לחזור לשם, יש קרובי משפחה שצריכים להצניע כל קשר אליו ולשרוף תעודות".

כוחות הטליבאן בסיור בעיר שכבשו באפגניסטן (צילום: רויטרס)
כוחות הטליבאן בסיור בעיר שכבשו באפגניסטן (צילום: רויטרס)

"זה היה צפוי - עכשיו אין מה לעשות"

"עצם זה שהטליבאן השתלטו על אפגניסטן היה לחלוטין צפוי", הוסיף. "אני זוכר את החבר שלי כשתכננו איך הוא בורח מהטליבאן ואיך העיתון שעבורו הוא עובד מחלץ אותו". עוד אמר: "לפני שנתיים. היה ברור שאין סיכוי שהטליבאן לא ישתלטו על המדינה, מה שלא היה ברור זה לוח הזמנים, כי ארה"ב אמרה שהם מעריכים שלטבליאן ייקח 3 חודשים להגיע לקאבול. בפועל - זה היה 3 ימים. זה הדהים אפילו אותו, כתב אפגני של הניו יורק טיימס, אין מישהו שמבין יותר טוב ממנו מה קורה. כל הצבא האדיר שהאמריקנים בנו ב-20 שנה באפגניסטן, התפרק ב-20 דקות".

כשנשאל לדעתו מה יכול היה העולם לעשות, אמר העיתונאי: "העולם יכול היה לעשות, כרגע זה מאוחר מדי. אפשר היה לא להיחשף ביציאה. ארה"ב לא הייתה אמורה לבנות מדינה, כי אפגניסטן זה אוסף של שבטים שאף פעם לא רצו להיבנות כמדינה, אבל היא מחויבת לעשרות אלפי אפגנים שעבדו איתה ונתנו להם הבטחה - 'אנחנו נשחרר אתכם בזמן'. אם הם לא היו נחפזים, ועושים את זה בצורה מסודרת, אפשר היה להציל אותם. אבל זה מאוחר כי זהו, יש עובדה מוגמרת. המשטר הכי חשוך על פני כדוה"א, הטליבאן, שנתן בעבר חסות לאל קאעידה, האם הוא שוב ייתן מחסה? זו האידאולוגיה שלו".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm