"איבדו קשר עם המציאות": המתיחות בגבול עזה חזרה לכותרות השבוע, שלושה חודשים לאחר סיום מבצע "שומר החומות", כשחמאס שיגר רקטות לכיוון יישובי הגדר ולעיר שדרות. הבוקר (שני) התווכחו השדרנים ינון מגל ויריב אופנהיימר בתוכנית הבוקר של 103FM על העימות המתמשך עם ארגון הטרור ועל הסיכויים להסדרה מולו.

מגל פתח את דבריו בציטוט ידיעה שראה בכלי התקשורת: "אתמול ניר דבורי אמר בחדשות 12 מטעם גורמים צבאיים שסינוואר וחמאס איבדו קשר עם המציאות, ואמרתי 'וואו, זה פשוט מדאיג'". הוא המשיך ותקף: "אם הם חושבים שזה שסינוואר וחמאס מתנתקים מהמציאות הם לא מבינים איפה הם חיים - אנחנו מנותקים מהמציאות. חמאס מנותק? הוא לגמרי מחובר למציאות - הוא רוצה להשמיד אותנו". 

יחיא סנוואר (צילום: AFP)
יחיא סנוואר (צילום: AFP)

מגל המשיך: "חמאס עושה לנו בית ספר, והם לא מבינים. אתה יודע מה הייתה הכותרת הראשית של 'הארץ' בשישי? 'המגעים בין ישראל למצרים עשויים לבשר על התקדמות להסדרה'. הם מדברים על הסדרה, אחרי שהם מקבלים תדרוכים מהצבא, הם אומרים שסינוואר מנותק מהמציאות. זה מדאיג אותי".

אופנהיימר הגיב: "ניר דבורי בדרך כלל לא אומר את דעתו, אלא את מה שאומרים בצבא. אם זה מה שאומרים שם אז זה מדאיג גם אותי. כי אני לא חושב שהם מנותקים מהמציאות, אני חושב שאנחנו מנותקים מהמציאות. המציאות בעזה היא כזו שאי אפשר לחיות שם, האנשים שם לחיות או למות זה אותו הדבר".

"אנשים נמצאים שם בחרפת רעב, אנשים באבטלה מטורפת, חוסר עתיד, חוסר יכולת להתקיים בצורה נורמלית וסבירה. אנחנו כל פעם שואלים את עצמנו 'למה הם יורים עלינו, למה הם זורקים בלונים, למה הם רצים לגדר?' אנחנו כל פעם מופתעים", המשיך אופנהיימר.

תושבת עזה מציירת דגל פלסטין על ביתה שנהרס במבצע ''שומר חומות'' (צילום: רויטרס)
תושבת עזה מציירת דגל פלסטין על ביתה שנהרס במבצע ''שומר חומות'' (צילום: רויטרס)

"מה יהיה איתך?", שאל אותו מגל. "אני אגיד לך ינון, בשביל לפתור בעיה צריך להבין אותה", ענה לו אופנהיימר, "עובדה שכאשר ישראל הלכה לכיוון הסדרה - אז גם היה שקט". מגל לא נשאר חייב: "ישראל לא הלכה להסדרה, ישראל יצאה מרצועת עזה, הוציאה את המתים שלה מעזה. על מה אתה מדבר? למה אנחנו צריכים להכיל את הירי מהדרום, מהצפון, התקיפות של הספינה במפרץ ולהכיל את הירי על הלוחם ולהכיל את הפרעות בערים המעורבות ולהכיל התעללות בחרדים בשער שכם בירושלים, ולהכיל את השריפה ביערות ולהכיל את הבנייה הלא חוקית בשטחי C ובנגב ובגליל?".

ניידת משטרה שהוצתה בפרעות בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
ניידת משטרה שהוצתה בפרעות בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

מגל התייחס לנושא האקטואלי, השתלטות ארגון הטרור טליבאן על אפגניסטן: "אתה לא מבין כשהם רואים את הטאליבן מבריח את האמריקאים, הם מקבלים כוח? הם מקבלים כוח מזה שהמערב בורח, שאין לו אחיזה בשטח, שהם רוצים לחסל ולשרוף אותך? לגרש אותך? לעשות לך פרעות קישינב כמו שעשו בחברון ב-1929 בלי שום כיבוש?".

"אתה חי בסרט, אתה חי בבועה כי אתה לא פוגש את האנשים האלה, אתה לא פגשת פלסטיני מימיך, אתה לא פוגש ערבים ישראליים ומהדהד לעצמך את המסרים האלה?". "תגיד לי בלוד ובעכו לא פגשו ישראלים?", שאל מגל. "אז בוא איתי עכשיו באוטו ללוד ולעכו ותראה איך אתה תתקבל שם, ותראה איך יתנהגו אלייך ואיזה שותפות ואיזה דו קיום יש שם, למרות שהחברים שלך מהגרעינים התורניים עושים הכל כדי לקלקל את זה".

"אתה חי בסרט", ענה לו מגל. "אתה חי בסרט!", הצטעק אופנהיימר. "לא היה שם לינצ'ים, לא רצחו יהודים?", תמה מגל. "זה הרוב?", שאל אופנהיימר. "אתה פשוט הזוי", ענה לו מגל.