יאיר גולן, סגן שרת הכלכלה, התייחס היום (שני) בראיון עם ענת דוידוב ויעל איילון בתכנית "איפה הכסף" להגדלת הפנסיות התקציביות לאנשי צה"ל. גולן, שהיה סגן הרמטכ"ל, אמר כי "אני לא שלם עם המהלך, העיתוי שלו לא מוצלח. נושא הפנסיה של אנשי הצבא נמצא בכותרות בכל פעם שמאשרים תקציב במדינת ישראל, אני חושב שזה העיתוי כעת לא מוצלח". 

לטענת גולן, "הפנסיות בצה"ל התנפחו בגלל שניסנו להעלות את גיל הפרישה, קיבלנו אנשים שפורשים עם פנסיות גבוהות מאוד. צה"ל הוא צבא העם, צבא של גיוס חובה משמעותו לשחרר אנשים לפי שערי גיל. גולן ציין כי "צה"ל זו מערכת לא נורמלית שכל ארבעה חודשים מחליפה את כוח האדם לממדים עצומים, מדובר במערכת שמכשירה אנשים באופן שבכל מקום עבודה אחר לא קיים. הדרך של הצבא לכפות על האנומליה הזו היא גיוס של אנשים מאוד איכותיים לתוך שורותיו".

סגן השר אמר כי "מערכת הביטחון לא ביקשה לנהל את הפנסיות בתוכה, זה עול כבד על הצבא. הארגון היחידי שהפנסיות הן חלק מתקציבו זה צה"ל, זה לא קיים בשום מקום במגזר הציבורי".  

גולן הציע פתרון לסוגיה הזאת: "הצעתי כשהייתי סגן רמטכ"ל לעבור למודל דיפרנציאלי. אני חושב שעדיף שאזרחים עובדי צה"ל יעשו תפקידים שדורשים התמקצעות גבוהה כמו למשל בקריה בתל אביב. שיעשו את זה בתנאים של עובדי מדינה רגילים, לא צריכים פה תנאים של קציני קריירה, ואז הציבור הזה ימשיך עד גיל 67". 

"זה אירוע כואב ומצער שהופכים אותו לאידיאולוגיה"

בהמשך הראיון, סגן השר גולן נשאל על התקרית החמורה בגבול רצועת עזה, בה נפצע קשה בראל שמואלי מירי מחבל באמצעות אקדח. לדברי גולן "אנחנו לוקחים פה אירוע מיקרו טקטי כואב מאוד ומצער מאוד והופכים אותו לאיזה אידיאולוגיה, אין פה אידיאולוגיה". לדברי גולן, "מה שאני ראיתי בטלוויזיה זה כוחות שנערכו להפגנות ללא שימוש בנשק חם ונראה לי שפשוט הכוחות נהגו בצורה שאינה מתאימה טקטית".

גולן ציין: "אני לא רוצה לעשות תחקיר על סמך סרטון טלוויזיה, אני חושב שהאירוע כל כמה שהוא בעייתי וצריך להיות נידון על ידי הצבא, ברמה המתאימה. בוא נשים דברים בפרופורציה, ולא הייתי לוקח את זה לרמה של מה יעשה עם זה ראש הממשלה או שר הביטחון, זה לא לעניין".

סגן השר המשיך והוסיף כי "צריך להפיק מאירוע הקשה הזה את הלקחים וללמוד ממנו לפעמים הבאות. עם זאת, בואו נודה על האמת - אנחנו לא יכולים לייצר מערכת שהיא חפה משגיאות, לצערי מעת לעת קורים אירועים כאלה".

סייעה בהכנת הידיעה: רעות מתתיהו־ארגון, 103FM