בישראל חוששים מהסלמה מול חמאס בתקופת החגים, כשלושה וחצי חודשים בלבד לאחר מבצע שומר החומות. אף שנמצאה הנוסחה המאפשרת את העברת כספי הסיוע הקטארי לרצועה ולמרות הכרזת ישראל על כמה צעדים שיקלו על חייהם של תושבי עזה, בארגון מבהירים כי אין די בכך ודורשים מישראל להסיר את המצור מעל עזה.

נזקי שריפה בעוטף עזה, קרדיט צילום: משה ברוכי סייר ביערות קק״ל

לאחרונה התגברו העימותים על גדר הגבול, שבשיאם נפגע אנושות לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי, שנאבק על חייו במשך תשעה ימים עד שהרופאים נאלצו לקבוע את מותו (ראו ידיעה נרחבת בעמ' 3).

שלטונות מצרים מפעילים לחצים כבדים על הנהגת חמאס שתנחה את פעילי הארגון להימנע מהסלמת המצב ומנסים לקדם את המגעים להסדרה, אולם כפי שהדברים מתנהלים בימים אלה, נראה שהכיוון הוא החרפת העימותים. חוליות ההטרדה ממשיכות להגיע אל הגדר, בעיקר בלילות, וגם הפרחת בלוני התבערה נמשכת, כולל אירועי הפרחה אתמול.

עבד אל־לטיף אלקנוא, דובר חמאס, העביר אתמול מסר לישראל, דרך סוכנות הידיעות "שהאב", ואמר: "העם הפלסטיני ברצועת עזה נחוש להשיג את כל דרישותיו ולא להסכים יותר להקלות הדרגתיות. האפשריות שלנו פתוחות, וכל האמצעים והכלים זמינים". בהמשך ציין כי אם לא תושג פריצת דרך במשא ומתן עם ישראל, פעילותיו של ארגון הטרור יימשכו באופנים שונים.

חבר הנהגת ארגון הג'יהאד האסלאמי בעזה דאוד שהאב הבהיר אתמול את עמדתו של הארגון לסוכנות הידיעות הפלסטינית "סמא": "האפשרויות שלנו יגדלו ויתרחבו אם ישראל לא תסיר את המצור מעל רצועת עזה. מדיניות סגירת המעברים בהתאם להתפתחויות הפוליטיות חייבת להיפסק".

שהאב התייחס לחידוש שיגורי בלוני התבערה מרצועת עזה ואמר: "הפרחת הבלונים היא אמצעי ללחץ פוליטי וציבורי שאינו מצריך עבודה מאורגנת של הפלגים. לעם הפלסטיני יש זכות לנקוט את כל הדרכים המאפשרות לו לחזק את זכויותיו הפוליטיות והלאומיות".

בשבועות האחרונים העניקה ישראל היתרים ל־7,000 פועלים לצאת מהרצועה כדי לעבוד בשטחה. יחד עם מתן היתרי העבודה הסכימה ישראל להסדר חדש של העברת מיליוני דולרים לרצועה בתיאום עם ממשלת קטאר. כמות המים הנמכרת מישראל לעזה הוגדלה ב־5 מיליון מטרים מעוקבים, ותחום הדיג הוחזר לטווח המרבי של 15 מייל ימי (27 ק"מ). גם סחר הזהב בין עזה לגדה, שנאסר בהוראת ישראל, מותר עתה, ועזה תוכל לייבא מכוניות מחו"ל כמו בעבר.

אלא שכל ההקלות הללו אינן מספקות את החמאס ואת הארגונים האחרים הפועלים ברצועה. בעזה מבהירים: אם לא יוסר המצור, המצב יחריף.