על רקע המרדף אחר ששת המחבלים שנמלטו מבית הכלא גלבוע, ביניהם גם זכריה זביידי, במערכת הביטחון מעריכים כי המצוד עלול להימשך עוד ימים ושבועות. מדובר בשישה נמלטים מתוחכמים שמכירים את השטח, ולכן, מעריכים במערכת הביטחון, זה יהיה זה מבצע מורכב וארוך, בלי קשר לתוצאת הסיום. על פי ההערכות, חלק מהנמלטים נמצאים כבר בתוך גזרת איו"ש. 

על פי הידוע, כל השישה הגיעו כפר נעאורה שבמועצה האזורית גלבוע, שם הם היו במסגד. כל השישה תועדו שם יחד, משם הם התפצלו לזוגות. כעת, במערכת הביטחון ישנן שתי הנחות עבודה טקטיות - האסירים בוודאות מפוצלים, וחלקם כבר כנראה חצה לאיו"ש. שינוי נוסף בהנחות העבודה הוא שאותם מחבלים מקבלים בוודאות סיוע מערבים ישראלים ומפלסטינים באיו"ש. חלק מהאסירים לפחות מסתייעים והם לא לבד. 

במהלך החג ובימים האחרונים התקיימו הערכות מצב ושונתה ההערכות בשטח – כוחות תוגברו והוחלט על עוצר יציאות ללוחמים בגזרת יהודה ושומרון בכל החטיבות המרחביות, כולל בבקעה. במסגרת ההיערכות, התבצע תגבור של ארבעה גדודים, מתוכם שניים רק בקו התפר. התגבור כולל אמצעי איסוף מודיעין, וההערכה היא שיהיו תגבורים נוספים בהמשך. 

גפרור אחד יכול להצית הסלמה

עד כה בוצעו 6-7 מעצרים בתוך איו"ש, רובם בני משפחה של המחבלים, בבתים שלהם, על ידי יחידות מיוחדות. המשימות שהוגדרו לכוחות שפרוסים ברחבי גזרת איו"ש הם סיכול פיגועים טרור, מפגעים מכל האיזורים באיו"ש; הגנה על מרחב התפר ומניעת חדירות - 120 קמ גדר לוודא שאין חציות; והגנה על יישובי מרחב התפר, מתוך הנחה שהם יותר מאוימים.

במערכת הביטחון ערוכים באופן חד-משמעי להסלמה. האפשרות שיהיו מעצרים, אסירים או הפרות סדר שיסתבכו מביאה את מערכת הביטחון למוכנות להסלמה לכל דבר. במערכת הביטחון מבינים כי ישראל נמצאת בפתחה של סיטואציה במסגרתה רק חסרה קופסת גפרורים.

במקביל למאמצי המרדף, בחמאס ובג'יהאד האסלאמי מנסים באופן מוגבר להצית את השטח כדי להשתלט, אבל בעיקר כדי לאתגר את היציבות של הרשות הפלסטינית, כפי שנעשה גם במבצע "שומר החומות".

על פי הידוע, אסיר ביטחוני של חמאס שובת רעב בכלא והוא נמצא במצב קשה. הוא הועבר לבית חולים, ואם ימות הוא עלול להבעיר את השטח. בישראל ישנה מוכנות מלאה להפרות סדר, בדגש על ירי חי במסגרת הפרות סדר. מחר אחרי תפילת יום השישי יהיו, על פי הערכות, נראה הפרות סדר משמעותיות. זאת,  על רקע ההכרזה של חמאס על יום זעם. ההערכה היא כי יהיו תפילות ועליה להר הבית.