מאמצי איתורם של שניים מבין ששת האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע נמשכים גם הלילה (שבת). מערכת הביטחון עורכת חיפושים נרחבים באזור כפר יהושוע ויקנעם לנוכח מידעים שזורמים לצוותי החקירה. ההערכה היא כי אחד האסירים הנמלטים הגיע לג'נין שבגדה המערבית.

בתוך כך התקיים דיון הארכת מעצר בבית משפט השלום בנצרת באמצעות היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433, בנוגע למעצרם של ארבעת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע. בתום הדיון הוחלט להאריך את מעצרם של הארבעה בתשעה ימים.

עוד לפני הדיון ביקשו סוהרי הליווי ביחידת נחשון של שב"ס לאזוק את האסירים הביטחוניים בידיים וברגליים, בקשה שהתקבלה על ידי בית המשפט.

מחוץ לאולם בית המשפט החלו מספר צעירים שעטו על גופם דגלי פלסטין וכאפיות לקרוא בשמו של זכריה זביידי, וקיבלו את פניהם של האסירים במחיאות כפיים.

אירוע דומה התרחש בנצרת, שעה שמספר מוחים נשאו תמונות של האסירים הביטחוניים, קראו לשחרורם וקראו את הצהרתו של דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו-עוביידה, שציין כי ששת האסירים הביטחוניים יהיו חלק מעסקת חילופי השבויים הבאה.

בתוך כך דחה ראש הממשלה נפתלי בנט את בקשת המשטרה להאריך את הסגר הכללי על הפלסטינים בגדה המערבית. במשטרה העלו חשש שעם כניסת הערבים ישתחלו גם שב"חים שינסו לבצע פיגועים.

רה"מ בירך את כוחות הביטחון על תפיסת ארבעה מהמחבלים שברחו מכלא גלבוע, ואמר כי מדבור ב"פעילות נחושה ועקבית. יש לשמור על דריכות גבוהה ולהמשיך את שיתוף הפעולה עד להשלמת המבצע".

"יש להמשיך בשיתוף מידע מהיר וחלוקת משימות מדויקת בין זרועות הביטחון, שיאפשרו כיסוי מקסימלי של השטח", הוסיף. לפנות בוקר הגיע בנט לחפ"ק השטח של כוחות הביטחון כדי לעמוד מקרוב על החיפושים. וקיים הערכות מצב עם ראשי מערכת הביטחון במהלך השבת.

מפקד מחוז הצפון במשטרה, שמעון לביא, התייחס גם הוא לתפיסת האסירים ואמר כי "המשימה לא הסתיימה. אנחנו כרגע במאמץ מוגבר כדי לאתר שני אסירים שנמלטו ולהחזיר אותם לתא מהעצר. אני רוצה לעצור לרגע ולומר תודה, להביע הערכה לשב"ס, שב"כ, צה"ל ולמשטרה.

מפקד מחוז צפון שמעון לביא מדבר על תפיסת האסירים. צילום: דוברות המשטרה

"נקודת הפתיחה שלנו הייתה בעייתית, יש פה התארגנות של חולייה שמאורגנת לפרטי פרטים, מדויקת, זו לא התארגנות יום קודם. חיכינו לטעות שלהם, לא פספסנו את ההזדמנות והתנפלנו עליהם".

גם הרמטכ"ל אביב כוכבי ביקר מוקדם יותר היום את הכוחות המשתתפים במאמץ לאיתור המחבלים בחמ״ל המשותף, ממנו מתנהלים מאמצי איתור האסירים.

"שיתוף הפעולה בין ארגוני והמקצוענות הוא המפתח לאיתור המחבלים, כפי שהוכחתם בימים האחרונים. זה אירוע שיש לו השפעות אזוריות והקרנה בגזרות נוספות, ואנחנו נערכים לכלל התרחישים. אני מברך על התוצאות עד כה, ונמשיך במאמץ עד שכל מחבל שברח - ייתפס", אמר כוכבי. 

בהערכת מצב שקיימה נציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי, עם הפיקוד הבכיר בשב"ס ונציגי כוחות הביטחון המקבילים, הנחתה פרי שהחל ממחר צוותים הנדסיים מיוחדים בשיתוף פעולה עם צה"ל ומומחי בינוי והנדסה יסרקו את שלל בתי הסוהר ברחבי הארץ. עוד נמסר משב"ס, כי האחרון ייערך למבצעי ניוד נוספים בהתאם לצרכים המבצעיים והערכות המצב הביטחוניות. 

כזכור, מאמצי החיפוש המשולבים נשאו פרי כאשר שניים מהמחבלים, מחמוד עראדה ויעקב קאדרי, נלכדו אמש באזור נצרת, ובמהלך הלילה נלכדו גם זכרייה זביידי ומחמוד עראדה בחניון משאיות באזור אום אל גאנם הסמוכה. כעת נמשכים החיפושים אחרי שני המחבלים הנותרים שטרם נתפסו. בנוסף, על פי דיווח פלסטיני, תוגש בקשה לבית המשפט המחזוי בנצרת לאפשר מתן ייעוץ משפטי לארבעת האסירים שנלכדו.

אתמול צורפה היחידה הארצית למאבק בפשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433 צורפה לחקירת מחדל בריחתם של האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, והיא חלק מצוות משולב של היחידה הארצית לחקירת סוהרים (יאח"ס) בלהב 433, חוקרי ימ"ר במחוז הצפוני של המשטרה וחוקרי השב"כ - שבו לכל אחד מהגורמים משימות ברורות.

בעוד חוקרי היאח"ס עוסקים בעניין ההתנהלות בתוך שירות בתי הסוהר (שב"ס) ובכלא גלבוע בפרט, עסוקים חוקרי היאחב"ל בחקירת נסיבות הבריחה ואירוע ההימלטות של האסירים תוך סיוע לכאורה מחוץ לכותלי הכלא. ביחידה המרכזית משתפים פעולה בחקירת היאחב"ל ומעורבים בחקירה המתנהלת במחוז שאותו הם מכירים היטב - תוך התמקדות בדמויות שאותן הם פוגשים כמעט מדי יום, כמי שעשויים לסייע לאותם מחבלים. אנשי השב"כ מתמקדים בפעילות בנושא איסוף המידע המודיעיני ואיתור סייענים, גם בכפרים בשטח ישראל וגם בשטחי הרשות הפלסטינית.