בריחת האסירים מכלא גלבוע: הערב (שבת) מתוכנן להתקיים דיון הארכת מעצר בבית משפט השלום בנצרת, באמצעות היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433, בנוגע למעצרם של ארבעת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע ונתפסו. 

עו"ד חאלד מחאג'נה, סנגורם של שלושה מהאסירים הנמלטים, התראיין לכאן 11 ואמר כי "לא אסכים להארכת מעצרם לתקופה ארוכה. נחקור באמצעות חקירה נגדית את נציג המשטרה באשר לתנאי המעצר שלהם". לדברי מחאג'נה "בכוונתי לבדוק מה היו תנאי המעצר שלהם. אני יודע שהם עצורים מאתמול במרתפי השב"כ ואני אבדוק אם עברו עינויים".

בהתייחס למשפחתם של האסירים, אמר מחאג'נה: "המשפחה לא הייתה מודעת לזה, הם לא יצרו קשר עם בני משפחתם לפני הבריחה ובמהלכה. מאתמול ניהלתי שיחות עם בני משפחה שפנו אליי לייצוג האסירים, הם רצו לבקר אותם במרכז החקירות. רק בשעות הצהריים הגשתי ערר והדיון בערר יהיה מחר.

עורך הדין סיכם ואמר כי "לא מדובר בעבירות עונשין אלא עבירת בריחה ועל כן אין למנוע מפגש עם המשפחה, זו עבירה פלילית. אנחנו גם רוצים לוודא את מצבם".

בתוך כך, השר לביטחון פנים עמר בר לב התייחס הערב בחדשות 12 לבריחה ולמחדל של שב"ס. לגבי שני האסירים שטרם נתפסו, אמר בר לב: "ההערכה היא שאחד מהם הצליח להגיע ליהודה ושומרון. לגבי השני, או שהוא בתחומי הקו הירוק או שהוא מחוצה לו. אנחנו לקחנו את ההנחה המחמירה שכל אחד בתא שטח אחר. עד שנתפוס את השניים - המצוד יימשך". 

בנוגע לארבעה שכבר נתפסו, בר לב ציין כי "כולם בחקירת שב"כ, אנחנו נדע הכול ונבחן את הנושאים בעומק. אני החלטתי להקים ועדת חקירת ממשלתית, מקווה שמחר יושלם האיוש שלה והממשלה תאשר זאת והוועדה תצא לדרך. הוועדה הזאת תורכב מאנשים שמכירים את הנושאים. יש לי הערכה מי יעמוד בראשה, עדיין לא יכול להודיע".

בר לב התייחס למחדל ואמר כי "מדובר ב'חאפריות' ישראלית מכל כיוון. כבר ב-2004 הייתה דחיפות להקים את בתי הכלא האלו והקימו אותם באוויר, אבל מאז עברו הרבה שנים. למיטב ידיעתי ברגע זה אף אחד מהמעורבים היום בשב"ס לא ידע מהדבר הזה".

השר ציין כי "עדיין לא התעסקתי בנושא האסירים הביטחוניים במסגרת תפקידי. אני אזכיר שאני רק 13 שבועות בתפקיד, לא הגעתי לעסוק בנושא". עם זאת, בר לב אמר כי "עכשיו ועדת הבדיקה שאני ממנה תבדוק את הנושא הזה, תתן המלצות שיהיו שקופות לחלוטין לציבור, ונממש את זה". 

לדברי בר לב, "לוועדה יהיה מנדט רחב, לא אגביל את אנשיה, לכל מקום שירצו להיכנס - שייכנסו. שיבדקו את כל מי שיחליטו, כולל אותי. הכול יהיה שקוף לציבור".

השר ציין בנוסף לכך כי "אנחנו בוחנים בימים הקרובים גם בתי כלא נוספים שנבנו באותה שיטה. כבר בבית הכלא הזה הופרדו חלק מהאסירים והועברו. הבדיקה מתבצעת ממש ברגעים אלו, עוברים תא תא בכלא מגידו, לפי הנחיה שלי, ובודקים שאין ניסיונות נוספים, כי בהחלט יכולים להיות". 

לסיום נשאל בר לב האם לדעתו נציבת שב"ס קטי פרי ראויה להמשיך בתפקיד. הוא ענה כי "המחדל הוא גדול, והדבר הקל ביותר הוא להתחיל לערוף ראשים, אבל בדיוק בשביל זה מיניתי את ועדת החקירה. בימים האחרונים מאז האירוע, נציבת בתי הסוהר מנהלת את הבדיקות בצורה ראויה. נראה מה יהיה בעתיד".