ארגון חמאס הציג "מפת דרכים ברורה" להסכם חילופי השבויים עם ישראל, כך אמר אתמול זאהר ג'בארין, חבר הלשכה המדינית של הארגון, בהצהרה לתקשורת. ג'בארין לא מסר פרטים על מפת הדרכים וגם לא נקב בשמות המתווכים המעורבים במשא ומתן להסכם חילופי השבויים להם הוצגה המפה, אך ההערכה הרווחת היא שהמצרים מובילים את הניסיונות להשגת העסקה בין הצדדים.

ג'בארין ציין כי הנהגת חמאס והזרוע הצבאית של הארגון "מקדישים תשומת לב מיוחדת לסוגיית האסירים, במיוחד אלה המרצים עונשים ממושכים".

הוא הוסיף כי בארגון מתעקשים גם על שחרור כל האסירים לשעבר שנעצרו מחדש לאחר ששוחררו במסגרת העסקה בה שוחרר חייל צה"ל גלעד שליט.

במסגרת העסקה שנחתמה בשנת 2011 בתיווכם של מתווכים גרמנים ומצרים, שוחררו 1,027 אסירים פלסטינים בתמורה לשחרורו של שליט, שהוחזק ברצועת עזה. לדברי מקורות פלסטינים, עשרות אסירים ששוחררו במסגרת העסקה נעצרו מחדש על ידי צה"ל.

"שחרור האסירים שנעצרו מחדש יהיה תנאי להשלמת כל עסקה עתידית", אמר ג'בארין והוסיף: "הכיבוש מנסה להשיג מידע על חייליו מבלי לשלם כל מחיר".

עוד טען ג'בארין, כי ישראל ניסתה לקשור בין סוגיית שיקום רצועת עזה לחילופי השבויים. "חמאס והנהגת ההתנגדות דחו אותה מכל וכל, והודיעו לכל המתווכים על חוסר האפשרות לקשר בין שני הדברים", אמר.

חמאס מחזיק בגופותיהם של חיילי צה"ל אורון שאול והדר גולדין, שנהרגו במסגרת מבצע "צוק איתן" ב-2014, וכן בשני אזרחים ישראלים, אברה מנגיסטו והושאם א-סייד, שחצו את הגבול לרצועת עזה מיוזמתם בשנים 2014 ו-2015, בהתאמה.