בשיחות סגורות עם מקורביה של נציבת שירות בתי הסוהר (שב"ס), רב גונדר קטי פרי, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהיא מודה בכישלון החרוץ של קצינים, מפקדים ואנשי הסגל בכלא גלבוע בהתנהלותם בפרשת בריחת האסירים הביטחוניים, אבל באותה נשימה היא לא סבורה שמדובר בכשל ארגוני, או בכזה שאמור לגרום לה להחזיר את המנדט שהופקד בידיה לפני כשמונה חודשים.

"אפילו לשנייה לא עברה לה המחשבה להתפטר, נהפוך הוא, היא מאמינה שבארגונים גדולים קורות תקלות חמורות ואסור שזה יקרה, אבל מנהיגות ורוח פיקוד מחייבת לאפשר לראש המערכת לעשות בדק בית, להסיק מסקנות ולקבל החלטות מהותיות, והיא בהחלט שם. היא מבינה שהיה פה כשל חמור, אירוע חריג בתוך כלא גלבוע שבעטיו נמלטו שישה אסירים ביטחוניים חמורים, וגורמים בכלא יצטרכו לתת על כך את הדעת ולשלם מחיר, זה ברור לה", אמרו המקורבים.

לדבריהם, רב גונדר פרי מעודדת מכך שהאסירים נתפסו, וזו הייתה מבחינתה אחריות לאומית. "היא אמרה לנו שעבורה התפיסה של המחבלים בהחלט הסירה אבן כבדה מהלב, ולו רק בגלל שהאסירים המסוכנים לא ביצעו מעשה חריג. 'זה היה חשוב שנתפסו כל השישה מבלי שנשפכה טיפת דם אחת של אזרח. היה פה כשל גדול, ובהחלט הוא יטופל וימוצה עד תום, אבל צריך להבין שמתנהלת חקירת משטרה תחת צו איסור פרסום, וכמובן שאין לי כוונה להפר אותו, ובמקביל יש ועדת בדיקה, כך שהבדיקה שלנו תתבצע ללא ספק ובמלוא הרצינות והחומרה', היא אמרה לנו בשיחות בינינו", סיפר אחד המקורבים.

האם יש ערך לכך שלא מדובר בכשל אחד או שניים? 
"בהחלט כן. כל מה שנכתב כמעט היה נכון מבחינתה. מנגנוני האבטחה שלא פעלו, הסוהרת שנרדמה, בהחלט אירוע חריג ואת הכל היא מתכוונת לבדוק. צריך להבין שההצהרה של מפקד הכלא מיד לאחר האירוע, שלא הייתה חפירה, התבצעה על סמך נתונים ראשונים מיד עם הכניסה לתא וגילוי החלל. ברור לה כבר לאחר בדיקה נוספת כי המנהרה בחלקה נחפרה ובחלקה התאפשרה מתוך החללים שיש מתחת לבניין, וברור לה שהביקורת לא נעשו כמו שצריך, ויהיו אנשי סגל ומפקדים שיצטרכו לתת על כך את הדין".

נציבת שב"ס לא מתכוונת, לדברי המקורבים, לטאטא דברים מתחת לשטיח והיא הייתה מצפה שקצינים ובעלי תפקידים בכלא גלבוע יגיעו אליה ויניחו את המפתחות כמי שלוקחים אחריות: "צריך לזכור שעם כל החומרה, זה אירוע שהתרחש בכלא גלבוע, ומיד לאחר מכן היא החלה בטיפול בכשלים שנחשפו, ניידה אסירים ופעלה ברוח של מפקדת וראש המערכת".

היא בדקה איפה היה המודיעין של כלא גלבוע, המודיעין של שב"ס?
"זו בהחלט שאלה מצוינת. היא מודעת לכך שהמודיעין כשל, ואת התשובות יתנו גם אנשי המודיעין של כלא גלבוע וגם של שב"ס". 

הבריחה מכלא גלבוע (צילום: פלאש 90)
הבריחה מכלא גלבוע (צילום: פלאש 90)

עוד הם הוסיפו כי הנציבה לא מחכה רק לאלו שיגיעו ויבקשו לפרוש או לעבור תפקיד, ועל שולחנה מונחת גם סוגיית מפקד כלא גלבוע, שבצורה כזו או אחרת מבחינתה יש לו אחריות לאירוע החמור. "יחד עם זאת, יש פה שאלות משפטיות וחקירות מתנהלות, לכן היא מבצעת עדיין בדיקה וזה לא יימשך זמן רב. היא מודעת לכך שיש לא מעט תהליכים שלא עבדו, ועל כל תהליך יש איש מקצוע שלא ביצע את המוטל עליו, וכל אחד שכשל, בין אם זה מרשלנות ובין אם זה מאדישות, יצטרך לתת הסברים ויופקו הלקחים. היא אומרת וחוזרת ומדגישה כי יש פה כשל".

למרות העובדה שהיא מכירה בחומרת הכשל והמחדל הנורא, רב גונדר פרי מספרת לעמיתיה בחדרי חדרים כי מדובר באירוע הנובע לכאורה מהזנחה והרעבה של שנים של שירות בתי הסוהר. לדבריה, בגופים גדולים יש תקלות, ולא מיד אומרים לראש המערכת לערוף את הראש, וגם פה זו לא הסיטואציה הנכונה ולא המתבקשת. "הנציבה מתכוונת לבדוק את הדברים ומבחינתה היא רואה הזדמנות לשים את הדברים על השולחן ולבצע ריענון רוחבי", הוסיפו מקורביה.

גם לגבי הדו"ח שיצא על ידי סגנה, ימים אחדים לפני הבריחה הגדולה, לנציבה היה מה לומר למכריה. "מדובר בדו"ח רענון שיצא מתוך התחקיר בעקבות חפירת המנהרות ב–2014. יש בשב"ס אירועים לא פשוטים יום יום, ומידי פעם עושים רענון פעולות כדי לנהל את הידע, ופה בעל התפקיד הסגן מצא לנכון להוציא דו"ח שמחדד נהלים. למצער, המקריות הזאת היא באמת מקריות. אין פה שום דבר מכוון לטעמה, למרות שגם לטעמה זה בהחלט נראה כך".