יו"ר ארגון הפרמדיקים דויד ילינק, לשעבר פרמדיק ביחידה מיוחדת בכוחות הביטחון, שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM ושיבח את התנהלותו של הפרמדיק צ', שהציל את חיי הקצין והלוחם מיחידת דובדבן שנפצעו קשה בהיתקלות בג'נין: "מגיע לו בהחלט צל"ש על קור הרוח, הוא ראוי לכל שבח".

ילינק הסביר כי מדובר ב"אירוע מטורף בתנאים קשים. צ' נדרש לקבל שם כמה וכמה החלטות מאוד קשות בתנאי חוסר ודאות באמצע מרחב לחימה עם החברים שלו, אחד מהם מפקד שלו, שנפגעו בצורה מאוד מאוד קשה. אני חושב שצ' בהתנהלות שלו ביטא בצורה הכי טובה איך מקצוע הפרמדיק נראה – קבלת החלטות קשות, תנאים בלתי אפשריים, אנשים מצוינים ומסירות אין סופית לפצועים שלנו".

הוא הוסיף: "זה אירוע חריג ויוצא דופן ויוצא מן הכלל. זה בהיבט הזה. בתוך הדברים, בעצם אם ננסה להסתכל על הסיטואציה, במרחב האזרחי רואים אותה המון, מה שונה בין פצוע קשה בתאונת דרכים לסיטואציה עמה התמודד צ'? סיטואציה של איפה אתה נמצא, עם שני פצועים באמצע מרחב לחימה, בכפר עוין. כמו שאמרתי קודם, זה לא סיטואציה, ברפואה יש ניתוק מסוים בין הרופא, הפרמדיק, האח והאחות לבין המטופלים, בד"כ לא מכירים אותם".

ילינק סיפר כי "לא היה שם רופא, הפרמדיקים כבר שנים עובדים גם בניידות טיפול נמרץ וגם בצבא בלי רופאים, יש יתרון מובהק לפרמדיקים שמוכשרים בצורה ייעודית לתנאים האלה".

הפרמדיק סיפק את הסחורה בצורה מדהימה. הוא הבחין שהם סובלים מדימומים חמורים מאוד, איבדו לפחות מחצית מכמות הדם בגוף הוא נתן להם פלזמת דם מיובש ותרופה אבל את הקצין היה אמור להנשים והחליט שלא כי זיהה שיש לו דימום מהלסת ושאם היה מגביר את הלחץ על הריאות היה אולי מביא למותו וכל זה תחת אש. הוא הבין והחליט. חתיכת החלטה.
"יש הרבה בלגאן בדברים שפורסמו אבל היו לו שני פצועים קשה מאוד, הגיעו עם לחץ דם של 40, זה למעשה פצוע שהוא רגל אחת בעולם הבא. הוא מתמודד עם שני פצועים כאלה, אחד הרדים והנשים, את השני החליט לא להרדים ולהנשים וטוב עשה, וזו החלטה מושכלת וכך נוהגים.

הוא הוסיף וציין: "צ' הצליח לעבוד בצורה מאוד שקולה וקרת רוח. פצוע כזה שצ' הרדים והנשים, אתם יודעים כמה רופאים ואנשי צוות נמצאים סביב פצוע כזה בחדר טראומה? בין 5 רופאים ו-10 אנשי צוות והרדמה של פצוע כזה, זו פרוצדורה שעושים רופאים מרדימים בלבד, וכשאנחנו יוצאים מטריטוריית בתי החולים אנחנו פוגשים את הפרמדיקים שעושים את זה יום יום".

כשנשאל האם מגיע לצ' צל"ש אמר: "את ההחלטות על ציונים צבאיים נשאיר לצבא, אני חושב שבהחלט מגיע לצ' בהחלט צל"ש על קור הרוח, על זה שהוא ביטא את הערכים של המקצוע בצורה המיטבית ביותר, את מסירות הנפש. הוא היה איתם בכוח, אתם יכולים להבין את הסיטואציה, זה לא משהו שאתה עושה בתנאי משרד, זה אנשים שקיבלו כדורים 4-3 מטרים לפניך. בהחלט אני חושב שהוא ראוי לכל שבח ובכלל אם אני מסתכל על הסיטואציה הזו זו פעם אולי נדירה מדי בה הציבור נחשף למעשים שהפרמדיקים עושים יום יום".

בתוך כך, ד"ר ירון בר לביא, מנהל מחלקת טיפול נמרץ בקריה הרפואית רמב"ם עדכן אודות מצב שני החיילים: "שניהם במצב יציב וטוב. אחד ער ומתוכנן לעבור למחלקה כירורגית עוד היום, השני התעורר הבוקר ומתוכנן להיגמל מהנשמה בקרוב. אנחנו מתכננים ששניהם יוכלו לעבור עד סוף שבוע הבא לשיקום".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm