צה"ל ממשיך לתחקר את התקרית בכפר בורקין שביהודה ושומרון, במהלכה נפצעו קצין ולוחם מיחידת דובדבן לאחר שנתקלו במחבלים ונפגעו על פי ההערכות מאש כוחותינו. במסגרת תחקיר מבצעי שעורך הצבא, נחשפו היום (רביעי) פרטים נוספים על ההיתקלות שאירעה ביום ראשון לפנות בוקר, ביניהם העובדה שאחד הקליעים פגע ברימון היד שנמצא באפוד של מפקד הפלגה, התבקע לשניים אך לא התפוצץ. בצה"ל הדגישו כי לצד אומץ הלב והחתירה למגע של הקצין והקשר, ייבחנו גם סוגיית התיאום והעדכון בין הכוחות בשטח, וכי סוגיית התיאום וכיווני הירי במהלך ההיתקלות צפויה לעמוד אף היא במרכז הפקת הלקחים מהאירוע.

מחקירת צה"ל עולה כי לאחר כיתור בית המחבל על ידי לוחמי דובדבן, הספיק צוות הלוחמים לתשאל את רעייתו של המחבל וילדיו שהיו בבית. אשת המחבל טענה שבעלה לא נמצא בבית, או אז נכנס הצוות לתוך הבית וזיהה דלת סגורה שהובילה למרפסת חיצונית.

המפלג והקשר שנפצעו נמצאו בשלב זה בחצר, והמחבל פתח באש לעבר הלוחמים שעמדו מהצד השני של הדלת. הם השיבו באש ופרצו את הדלת, אולם בדיעבד התברר שהמחבל שכב בפינת המרפסת וירה לעבר הדלת. מפקד הפלגה והקשר שבאותו שלב נמצאו בחצר, זיהו את ירי המחבל מהמרפסת שבינה לבין החצר הפריד קיר בגובה של מטר וחצי ודילגו מעל החומה תוך חתירה למגע עם המחבל. המחבל ירה לעברם והם ירו לעברו חזרה, פגעו ונטרלו אותו, אך במקביל ביצע הצוות שהיה בתוך הבית ירי, שכתוצאה ממנו נפצעו הקצין והלוחם.

בצה"ל הדגישו כי לצד אומץ הלב והחתירה למגע של הקצין והקשר, ייבחנו סוגיית התיאום והעדכון בין הכוחות בשטח במסגרת התחקיר. לא מין הנמנע שבהחלטה של המפלג להסתער לעבר מקור האש הוא הציל את חייהם של אנשי הצוות שהיו בבית ולא ידעו כי המחבל יורה לעברם בשכיבה כשהוא נמצא בפינת המרפסת. סוגיית התיאום וכיווני הירי במהלך ההיתקלות צפויה לעמוד אף היא במרכז הפקת הלקחים מהאירוע.

פרט נוסף שעלה מהתחקיר, הוא כי אחד הקליעים פגע ברימון היד שנמצא באפוד של מפקד הפלגה. הרימון, כך על פי עדויות, התבקע לשניים אך לא התפוצץ. 

ד"ר האני בחות', מנהל יחידת הטראוומה בבית החולים רמב"ם מדווח על מצבם של שני הלוחמים שנפגעו הבוקר באזור ג'נין. צילום: דוברות רמב"ם

כזכור, במרץ 2010 סמג"ד גדוד 12 אלירז פרץ וסמל ראשון אילן סביאטקובסקי נהרגו בהתקלות עם מחבלים סמוך לכיסופים לאחר שחצו את הגדר והסתערו לעבר מחבלים שהניחו מטעני חבלה בסמוך אליה. בחילופי האש עם המחבלים פגע קליע ברימון היד שהיה באפודו של פרץ ז"ל וגרם לפיצוץ שהביא למותו.

בעקבות האירוע פותחו בתעשייה הצבאית דאז ובחטיבת היבשה של אלביט כיום מערכות רימון מתקדם מסוג IM שמכונה גם "רימון אלירז". המנגנון הייחודי של הרימון שידרג באופן משמעותי את היכולת למנוע את הפעלתו כתוצאה מפגיעת קליע רסיס או חשיפה לאש שעלולה לגרום לפיצוץ. הרימון יופעל כיום ברוב המקרים רק לאחר שליפת הנצרה ופגיעה בקרקע לאחר השלכתו.

בשנת 2012 נכנס הרימון לשימוש ביחידות צה"ל ובמהלך השנים הוא עבר שיפורים נוספים. במהלך מבצע צוק איתן ב-2014 ניצלו חייהם של לוחמי צה"ל במספר מקרים לאחר שקליעים שפגעו ברימון היד לא הובילו לפיצוצו.