מנכ"ל משרד ראש הממשלה בימי רה"מ יצחק רבין, איש העסקים שמעון שבס, שוחח הבוקר (שלישי) עם ינון מגל ובן כספית בתוכניתם ב-103FM, על מנת להגיב לאירועי היממה האחרונה ולחשיפת המבצע לאיתור מידע על הנווט הנעדר רון ארד. לדבריו, נפילתו בלבנון של ארד "לא מפסיקה להדיר שינה מעיניי".

שבס סיפר כי באותו הלילה, ב-16 באוקטובר 1986, הוא נכח בלשכת שר הביטחון, מתוקף תפקידו כעוזר לשר ותיאר את המאמצים לאתר את הנווט: "עסקו בנושא טובי אנשי המודיעין, צה"ל, פיקוד צפון, אורי גוברני המתאם, מוסד ואנשי היחידות המיוחדות".

יצחק רבין (צילום: רויטרס)
יצחק רבין (צילום: רויטרס)

הוא אף התייחס לנושא עסקת חילופי השבויים שדוברה בשנות ה-80, לה סירב רבין ונחשבת כיום ל"פספוס": "לא בטוח שפספסנו, זה קל מאוד להגיד אבל זה לא דמה לדיונים על שבויים או נעדרים שידענו שהם בחיים או שהיו ערבויות בין לאומיות".

לטענת כספית ומגל, רבין התמהמה עם העסקה בעקבות טראומה מעסקת ג'יבריל. על כך השיב שבס כי "עסקת ג'יבריל הייתה על שלושה חיילים שידעו שהם חיים ואת מיקומם ומי מחזיק אותם והייתה גם ערבות. רבין לא אהב את העסקה וסבל ממנה, כולנו סבלנו, אבל הוא ביצע אותה בשביל להחזיר שלושה חיילים חיים לארץ, כשהם בריאים בגופם. במקרה של רון ארד, רבין רצה לעשות הכל כדי להשיבו, למרות הטראומה מג'יבריל. משפחתו הגיעה כל שבוע ללשכה, אך לא היה בטוח שהעסקה תצא לפועל. אם המוסד היה בטוח שתהיה עסקה, רבין היה עושה הכל כולל הכל, למרות הטראומה".

לאחר מכן, מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר מתח ביקורת על חשיפת המבצע בנאומו של בנט: "לא כל כך אוהב שמפארים את המוסד, אני 'אולד סקול' ולא חושב שצריך לדבר על מבצעים בקול רם. המוסד צריך להישאר לא מתחת למנורה, אבל לראש ממשלה תמיד יש נימוקים נוספים למה שנאמר או לא נאמר". 

בנוסף, הוא לא שלל אפשרות כי מדובר בניסיון של בנט לגרוף רווח פוליטי: "ייתכן גם וברגע זה יושבת משלחת ענקית של חמאס בקהיר והוא רוצה למסור להם מסר. בנט אומר להם נעשה כל מאמץ להחזיר את השבויים והנעדרים ולא נחסוך בכוח ובמודיעין".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm