הפשיעה הגואה בחברה הערבית בישראל העלתה לדיון בימים האחרונים את מה היא הדרך למגר אותה. לצד מקרי הרצח שגבו קורבנות מתוך החברה הערבית, עלו טענות כי הפשיעה בכללותה אינה רק פלילית, אלא טומנת בחובה מניעים לאומניים שעלולים לסכן את קיומה של מדינת ישראל. הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13 צבי יחזקאלי, שוחח על כך הבוקר (שלישי) עם אראל סג"ל וטל שלו בתוכניתם ברדיו 103FM וניתח את המצב כראות עיניו. 

"בסופו של דבר יש התנגשות", קבע יחזקאלי בפתח דבריו. "יש את ערביי ישראל שקיבלו את האזרחות ומצייתים לחוקי המדינה אבל כל זה קורה כל עוד אתה החזק". לדבריו של יחזקאלי, ברגע שיש חולשה של הרשויות בישראל מגיעה הסלמה באירועי האילמות ואי הציות לחוק ולסדר: "אנחנו רואים את המאורעות, ערביי ישראל שונים מהפלסטינים בגדה בעזה, אבל בסופו של דבר אני רואה בינים קשר של דת ולאום".

יחזקאלי הסביר כי "אסלאם לא יכול לקבל שליטה, הוא יכול לקבל שליטה רק כאשר הוא חלש ומשתלב. מנסור עבאס יכול לתת הרצאה נפלאה על זה". עוד אמר הפרשן כי מצב דומה מתרחש כיום במדינות האיחוד האירופי: "מה זה אומר? אני חי עם האזרחות, משתמש במדינה ולוקח ממנה. אני יכול לספק למדינה לפעמים שקט וביטחון ועד אז אני תמיד אהיה חברה שכנגד. זה תמיד יהיה כנגד". 

לדבריו של יחזקאלי הפשיעה הפלילית באה כחלק הגישה של מוסלמים להיות "חברה שכנגד" המתעמתת עם המדינה המערבית: "זה מתחיל בפלילים. גונבים רכבים ומטרידים נשים, 'זה יצר של כל אדם'. זה לא. יש לזה כותרת וכל הפעולה שלנו נגזרת מהבנת העניין. אנחנו עדיין לא מבינים את העניין, את הכלל הראשון בקרב, מה מפעילים נגדך". עוד אמר יחזקאלי: "מפעילים את הדמוקרטיה של עצמך נגדך. זה לא אומר שאני נגד דו קיום עם אסלאם או פלסטינים, אני אומר תכיר ותדע איך לפעול כי אין לך לאן ללכת, הגב לים".



בתגובה אמר סג"ל כי קיר הברזל של זאב ז'בוטינסקי הוא לא לערבים אלא שהוא פונה דווקא ליהודים. "אין לנו מקום אחר ללכת אליו. אני מרגיש את זה. ככל שערבי ישראלי או פלסטיני אזרח ישראלי יותר משכיל ומתקדם, הוא פחות מקבל את הרעיון של מדינה יהודית ואני מבין אותו. אני אומר שאני לא אוותר על הלאומיות והאזרחות שלי". בתגובה אמר יחזקאלי: "יש המון נקודות כחלק מהבנה שכרגע השתלבות זה העניין אבל בסוף מדינת ישראל קורסת, בוזזים את הקריה כמו שבזזו באפגניסטן, מה יעשו הפלסטינים ערביי ישראל? יצלצל הפעמון – זמן הנקמה הגיע ואני לא הייתי רוצה לחיות תחת ידן של שלטון ערבי". 

כשנשאל, האם הוא רואה סיכוי לדו קיום בין יהודים לערבים במדינת ישראל, השיב יחזקאלי: "אני חושב שאפשר דו קיום של ישראל בין העמים הערבים החזקים. בתוך ערביי ישראל כחברה ובכלל, במזרח התיכון אתה חייב להתבסס על כוח. כי כשיריחו חולשה אתה בסכנה. למה האמירויות סעודיה עושים איתנו שלום? כי הבינו שאי אפשר להביס אותנו ואנחנו נראים כחברה שיכולה להיות מובסת מבפנים. מה מאפשר את זה? היחס שלנו לבעיה".


סייעה בעריכת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm