אחרי הודעת ראש הממשלה נפתלי בנט שלשום, בפתח מושב החורף של הכנסת, על מבצע המוסד בחודש שעבר, כבר פורסם אתמול בתקשורת הערבית כי היעד לפעולת המוסד היה גנרל איראני, שנחטף לכאורה בסוריה, הועבר לחקירה באפריקה ושוחרר. כך הסרת העמימות באופן תקדימי בנוגע למבצע בתחום השבויים והנעדרים הפכה מהר מאוד - לאחר הפרטים שהחלו להופיע בתקשורת הערבית – לעוד פרק במערכה בין איראן לישראל.

ברור שאיראן ידעה שישראל פעלה וחטפה גנרל איראני, אך העמימות נועדה למנוע מבוכה מהאיראנים. עצם הפרסום הוא "תקיעת אצבע בעין" של טהרן ועלול לחמם את הגזרה עוד יותר. זאת, כאשר מטרת המבצע הייתה בכלל לאסוף מודיעין על הנווט הנעדר רון ארד ולא להסלים את המערכה מול איראן. מה גם שבנט טען בעבר כנגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו כי הוא מפר את מדיניות העמימות בשל שיקולים פוליטיים.

הוא טען בלהט שבנושא הגרעין, התקיפות בסוריה והמערכה נגד פרויקט הטילים המדויקים, החלטה על הסרת עמימות צריכה להתקבל בדיון בקבינט המדיני־ביטחוני – דיון שכלל לא התקיים. אלא ששלשום נהג בנט בדיוק כמו קודמו. מבלי להתייעץ, לעדכן או לנהל דיון, הוא החליט לחשוף את פעולת המוסד.

נפתלי בנט בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נפתלי בנט בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


מעבר לאחריות האישית של בנט כראש הממשלה, ההתנהלות של לשכתו ואנשי המקצוע הסובבים אותו - התפתלויות, ריבוי גרסאות ובעיקר הפגנת רמה מקצועית שאינה מתאימה לסביבתו של ראש ממשלה - אינה מבשרת טובות.

מבחינה מבצעית, אנשי המוסד ביצעו את משימתם כראוי והם ראויים לכל שבח. ב"מעריב" פרסמנו כי המבצע כבר נמצא במגירה זה תקופה ארוכה ודיונים התנהלו עליו גם לפני כשנה. באותם דיונים היו גם גורמים שסברו כי מכיוון שהגורם שאיתו רצו לבוא במגע במוסד נמצא רק במעגל עקיף מאוד ולא טיפל באופן אישי בסוגיות הקשורות לרון ארד, בשיקולי עלות מול תועלת - לא נכון לבצע את המבצע. אולם, זו לא הייתה העמדה המובילה וגם במערכת הביטחון, מעבר למוסד, תמכו במבצע.

אלא שבמבצעים מהסוג הזה הצלחה אינה נמדדת בעמידה מדויקת ואיכותית של הארגון במתאר שנקבע, אלא בתועלת שהושגה בסופו של דבר. במבצעים הקשורים לשבויים ונעדרים, תמונת ההצלחה והכישלון מורכבת. במקרה זה ציפו ליותר, אך זה לא התממש.

קשה להגדיר זאת ככישלון. אולם, בוודאי שלא היה מקום להפיכת המבצע להצלחת מסחררת, מבלי שיש בחשיפה כל הצדקה - מעבר למה שנראה כשיקולים פוליטיים בלבד.