הממשלה אישרה היום (שני) את מינויו של ראש השב"כ החדש. עם האישור הותרו לפרסום שמו ותמונתו של האיש שיעמוד בראש ארגון הביון הישראלי - רונן בר.

בר בן ה־55, נשוי ואב לשלושה ובוגר תואר שני במינהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד, נחשב לאחד מאנשי המבצעים הבולטים ביותר של השב"כ בשנים האחרונות, ומסלולו בארגון מזכיר את זה של ראש השב"כ היוצא נדב ארגמן.

את השירות הצבאי שלו עשה בסיירת מטכ"ל, ומתפקיד של לוחם ביחידת המבצעים של השב"כ התקדם במהירות במגוון תפקידים - עד שמונה לראש אגף המבצעים לפני כעשור. בשנת 2016, לאחר שהושאל לתפקיד מבצעי במוסד, מונה לראש האג"ם של הארגון, שהיה למעשה התפקיד הבכיר הראשון שלו מחוץ לאגף המבצעי שעליו פיקד.

רונן בר, ראש השב''כ (צילום: אבשלום ששוני)
רונן בר, ראש השב''כ (צילום: אבשלום ששוני)

המכתב שהופץ נגדו התפרסם לראשונה לפני כשלוש שנים בזמן שמונה לתפקיד הסגן, וכעת הופץ פעם נוספת, בניסיון לפגוע במינוי שלו.

לצד היתרונות כאיש מבצעים, יש גם חסרונות: בר לא נתפס כערביסט ולא עסק בעולמות התוכן הקשורים לחקר המודיעין והפעלת מקורות בשטח - אחד מהתחומים המרכזיים שבהם עוסקים רכזי השב"כ.

אחד האתגרים הגדולים שלו יהיה להוכיח כי גם בתחומים שבהם פחות עסק, בפן הערביסטי, ציר המודיעין והטכנולוגיה - הוא עשוי להביא לקפיצת דרך ביכולות הארגון.

ראש השב''כ הנכנס רונן בר עם ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ראש השב''כ הנכנס רונן בר עם ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בר גם יידרש כבר בתקופה הקרובה לדילמה הכבדה כיצד להפעיל את השב"כ כחלק מהמאבק בפשיעה ובנשק הלא חוקי במגזר הערבי. מול היכולות הבלעדיות של השב"כ, הוא יידרש גם להציג קו ברור מול הדרג המדיני, כך שהשב"כ יופעל רק במקומות שבהם יש שיקול ביטחוני מובהק בתפר שבין פלילי לביטחוני.

השכלה
תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב בהצטיינות.
תואר שני במדיניות ציבורית בהרווארד במסגרת קרן וקסנר.

רקע צבאי
1983-1987 - לוחם בסיירת מטכ"ל. 

רקע בשב״כ
1993- לוחם ביחידה המבצעית והשאלה למוסד לשליחות מבצעית. 
1996- מפקד מבצעים בשטח.
2001- סגן ראש יחידת המבצעים המיוחדים. 
2005- ראש יחידת המבצעים. 
2010- מדריך במכללה לביטחון לאומי.
2011- ראש אגף המבצעים. 
2016- ראש אגף המטה, אחראי על בניין הכח והתכנון האסטרטגי של התכנית הרב שנתית של השירות. 
2018- סגן ראש השירות ואחראי על הפעילות האופרטיבית.

לאחר מינויו אמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "רונן הוא לוחם אמיץ ומפקד נועז, שעסק לאורך כל חייו במשימה העליונה מכולן - הגנה על ביטחון ישראל. הוא סיכן את חייו לא פעם למען המולדת. רונן צמח בשורות הארגון ושירת בו בשורה של תפקידים שונים, בהם תרם תרומה כבירה לשמירה על ביטחון המדינה ואזרחיה. עם כניסתו כעת לתפקיד ראש השב"כ, אני בטוח כי הוא יצעיד את השירות קדימה לפסגות חדשות של עשייה ומצוינות".

גם שר הביטחון בירך את בר על מינויו וצייץ בטוויטר: ""רונן, בשמי ובשם כל מערכת הביטחון, בהצלחה. אנו מכירים שנים ארוכות, ואני בטוח שתבצע את תפקידך במסירות, במקצועיות, ובממלכתיות ותביא את הארגון לשיאים חדשים.  בשנים האחרונות, שיפרנו משמעותית את זה שיתוף הפעולה הבין-ארגוני, וביחד נמשיך ונפעל כאגרוף אחד נגד הטרור ולמען ביטחון ישראל".

רונן בר לצד שר הביטחון בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
רונן בר לצד שר הביטחון בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)