חיים תומר, לשעבר ראש אגף המודיעין במוסד, שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על הדברים שאמר אמש ראש המוסד לשעבר יוסי כהן בוועידת הג'רוזלם פוסט בעניין תוכנית הגרעין האיראנית והסביר: "התמונה מורכבת. ברמה של חומר בקיע ויכולת ההעשרה אנחנו יודעים כי מאז ביטול הסכם הגרעין איראן התקדמה משמעותית".

בפתח דבריו התייחס תומר לדבריו של כהן לפיהם יש לאיראן פחות יכולות מבעבר: "על רקע פרסומים אחרים, מחקרים שנעשו על ידי מכוני מחקר אמריקנים שאומרים שאיראן התקרבה יותר משמעותית לנקודה בה היא יכולה לייצר נשק גרעיני".

יוסי כהן על איראן בוועידת הג'רוזלם פוסט

הוא הסביר: "יש שלושה מרכיבים בצורה הגרעינית, החומר ברמת העשרה גבוהה של 95 אחוזים אליו האיראנים צריכים להגיע ועדיין לא הגיעו. יש קבוצה שצריכה לצקת אותו בצורה של פצצה על בסיס מנגנון של קריסה עצמית וקבוצה שלישית שאמורה לקחת את הכדור הזה ולשים אותו על ראש של טיל. הדברים האלה צריכים לקרות ולהגיע לרמה מקצועית שלמה על מנת שנוכל להגיד שלאיראן יש נשק גרעיני".

"אתייחס לוויכוח, התמונה מורכבת. ברמה של חומר בקיע, מאז ביטול ההסכם איראן התקדמה משמעותית, מאז ההסתלקות מההסכם הגיעו להעשרה של 60 אחוז, צברו הרבה יותר חומר מועשר שמספיק ליותר מפצצה אחת. יש טענה שאומרת שהגיעו למספר פצצות. כלומר, בציר צבירת החומר הבקיע, יכולת ההעשרה, הפעלת צנטריפוגות מתקדמות, אנחנו יודעים ולא מנחשים שהאירנים מאז ביטול ההסכם התקדמו משמעותית". 

הוא הבהיר כי כהן התכוון בדבריו לשני המסלולים הנוספים: "אני מסכים שבשני המסלולים האחרים הם עדיין לא שם. אך יש לקחת בחשבון שהם יודעים לייצר את זה".

הוא סיכם: "בשורה התחתונה, אם השאלה היא האם בתקופת נתניהו/כהן ביטול הסכם הגרעין הסתבר כבינגו מטורף מבחינתה של ישראל - התשובה לכך היא לא. נכון עובדתית שבתחום הנשק נגרמו לה נזקים, בתחום של צבירת אורניום ביטול ההסכם והסתלקותה של איראן מההסכם גרם לנזק בתחום יכולתה לייצר חומר בקיע ברמות גבוהות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm