תושבי אלפי מנשה והיישובים הסמוכים מביטים בעיניים כלות מדי יום על המראות ההזויים כמעט של מאות ואף אלפי שב"חים שמצליחים לחדור לישראל באין מפריע דרך פרצות בגדר. לדבריהם, תושבים מאזור קלקיליה והכפרים הסמוכים חוצים דרך המשתלות שבכביש 55, סמוך לבתיהם, וממשיכים לאזור המרכז והשרון.

כאשר הם מגיעים למתחם סמוך למשתלות, ממתינים להם רכבים שמסיעים אותם לעבודות שונות, ללא היתרי עבודה כמובן, בתוך גבולות המדינה. פעמים רבות מבצעים הנהגים עבירות תנועה קשות שמסכנות את חייהם וחיי אחרים, וכל זאת על מנת לעזוב את המקום מהר ככל האפשר.

לטענת התושבים הכעוסים, חלק מהשב"חים עולים על אוטובוס בקו 83 לעבר כפר סבא, עמוס בעשרות ישראלים, נשים, ילדים וגברים, מבלי שאף גורם יבצע בו בדיקה.

לאחרונה קיבלו חלק מהתושבים שהתלוננו על המחדל מכתב תשובה לפנייתם, שעליו חתומה רפ"ק עו"ד לימור מאיר, קצינת ביקורת ותלונות ציבור במטה מחוז ש"י במשטרה. בתשובתה ציינה מאיר כי המשטרה, באמצעות תחנת אריאל, מבצעת פעילות למיגור התופעה. לדבריה: "בוצעו פעולות אכיפה הן כנגד שוהים בלתי חוקיים והן בתחום אכיפת תנועה בשילוב צבא וגורמי רשות".

מאיר מציינת בתחילת מכתבה כי "במסגרת תחומי האחריות בשטחי יו"ש, צה"ל מרכז מאמץ נגד תושבי השטחים ומחוז ש"י נגד המסיעים. המשמעות היא שזליגת שב"חים משטחי יו"ש לשטחי הקו הירוק הינה באחריות צה"ל".

למרות שמאיר טוענת בתגובתה לתושבים כי במחוז מבצעים פעולות אכיפה במקום, בתגובה הרשמית של מחוז ש"י ל"מעריב" נטען כי "אחריות האכיפה מוטלת על צה"ל באזור שטחי הקו הירוק. בנקודה המתוארת לא ניתן לאכוף עבירת שהייה בלתי חוקית".

את קרן ג'דידי, תושבת אלפי מנשה, קבלת אחריות על בעיה זו פחות מעניינת מאשר הטיפול בה: "מדובר בהפקרות של ממש. אפילו אם רק אחד מתוך האלפים שנכנסים בדרך לא דרך למדינת ישראל יחליט לבצע פיגוע אז המחיר שנשלם יהיה עצום. ראש המועצה שלנו פנה כבר מספר פעמים אל הגורמים הבכירים ברשויות השונות אבל גם הוא קיבל תגובות לא רציניות ודבר לא נעשה בנדון. האחריות מועברת מהמשטרה לצבא ובחזרה, אבל בפועל אף אחד לא באמת מטפל בנושא".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "השחתת הגדר ויצירת פרצות המאפשרות מעבר ללא בקרה לשטח ישראל, מהווה סיכון ביטחוני ועבירה חמורה על החוק. לוחמי צה״ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב ומשתמשים במגוון אמצעים בהתאם להוראות הפתיחה באש, כנגד מי שמזוהה כמשחית, מחבל ופוגע בגדר הביטחון. צה״ל ימשיך לפעול כנגד הסיכון הביטחוני הנובע מהשחתת גדר הביטחון וכניסה בניגוד לחוק לשטח מדינת ישראל".