הוועדה הרפואית העליונה של משרד הביטחון קבעה לאחרונה בעניינו של לוחם צה"ל שנכווה ברגלו, ובעקבות כך נותרה לו צלקת גדולה של 32 ס"מ, כי מצב הצלקת הוא כתוצאה מ"התערבות זרה". לפיכך, קבעה לו הוועדה 1% נכות בלבד. החייל ערער לבית המשפט המחוזי, באמצעות עו"ד ענת גינזבורג המתמחה בתביעות נזיקין וייצוג חיילים מול משרד הביטחון וביקש להורות על פסילת ההחלטה והחזרת הדיון לוועדה בהרכב אחר של רופאים.

לטענת התביעה, החייל נפצע במהלך אימון מתקדם, כאשר בישל אוכל בעזרת מבער גדול ומכנסיו עלו באש. כתוצאה מכך, הוא נכווה בצורה קשה ברגלו ופונה מהשטח לבית חולים, שם אובחן כי הוא סובל מכוויה בדרגה 2.  עוד נטען, כי לאחר המקרה, טופל החייל במשך תקופה ארוכה והיה במשך כחודשיים וחצי בגימלים (חופשת מחלה בצה"ל).

עו''ד ענת גינזבורג (צילום: תומר שלום)
עו''ד ענת גינזבורג (צילום: תומר שלום)

בתביעה צויין עוד, כי כתוצאה מהאירוע נותרה לו צלקת גדולה ומפושטת על השוק. הכוויות הוכרו ככאלו שנגרמו כתוצאה מתנאי השירות הצבאי, והחייל התייצב בפני ועדה רפואית של משרד הביטחון, שקבעה לו 1% בלבד.

 החייל ערער על ההחלטה לוועדה הרפואית העליונה, שדחתה את הערעור וקבעה כי "מדובר בצלקות שאינן מכוערות ואינן מכאיבות. הנכות שקיבל בוועדה המחוזית תואמת את מצבו והערעור נדחה".  החייל ערער על החלטה זו לבית המשפט המחוזי, שלפני כשנה קיבל את הערעור , קבע כי יש מקום להגדיל את הנכות והורה להחזיר את התיק לדיון מחדש בוועדה. 

בית המשפט ציין, בין היתר, כי "לא ברור כיצד הוועדה הרפואית קובעת כי מדובר בצלקת לא מכוערת". התיק הוחזר כאמור לוועדה העליונה, שהחליטה להשאיר את אחוזי הנכות שקיבל על כנם, כאשר היא מוסיפה: "לא ייתכן שצלקת (מכוויה) לאחר כשש שנים, אינה יכולה להיראות כמו שהיא נראית היום ללא טיפול או התערבות זרה אחרת".

על החלטה זו שוב ערער הלוחם. לדברי עו"ד גינזבורג:  מדובר בלוחם עם כוויות וצלקת בגודל 32 ס"מ, שעבר אישפוז ארוך וכשבודקת אותו הוועדה הרפואית העליונה, אליה הוחזר הערעור בעקבות פסק הדין של ביהמ"ש, היא טוענת שמצב הצלקת הוא כתוצאה מ"התערבות זרה. לא ניתן לקבל התייחסות כזו כלפי לוחם שנפצע בעת שירותו". 

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "הנכה מוכר על ידי אגף השיקום בגין מספר ליקויים רפואיים, שנידונו בשני הרכבים שונים של ועדות רפואיות עליונות. כל אחת מהוועדות קיבלה את החלטתה בהתאם לשיקול דעתה המקצועי, רפואי ובהתאם לסעיף הרלוונטי בספר הליקויים. פנייה זו מתייחסת רק לאחד מהליקויים עליהם הוא ערער".

עוד נמסר כי "הנושא הועבר לפתחו של בית המשפט ואנו ניישם את החלטתו כמקובל. הוועדות הרפואיות באגף השיקום הינן גוף עצמאי ובלתי תלוי ואין באפשרות האגף להנחות את הוועדות בכל הקשור לקביעות רפואיות".