בתרגיל העורף הלאומי יתרגלו יחד לראשונה מערכת הביטחון, המשטרה וגופי ההצלה תרחישים של מהומות, התפרעויות חסימת כבישים מרכזיים ואירועים חריגים במרחב האזרחי, בערים המעורבות ובמגזר הערבי. זאת, במקביל לתרחיש של מלחמה כחלק מהלקחים ממבצע "שומר החומות".

התרגיל, שיתחיל בסוף החודש ויימשך שבוע, ידמה מלחמה בזירה הצפונית מול חיזבאללה, אבל במקביל ישוחק גם ירי מעזה ואירועים ביטחוניים בעורף האזרחי. כך שלמעשה התרחיש הוא של מלחמה רב זירתית בשילוב אתגרים מבצעיים במרחב האזרחי, מאירועי אלימות חריגים ועד סגירת צירי תנועה. 

לקראת התרגיל נחנך בפיקוד העורף מוצב פיקודי חדש, בו ישבו נציגי כל גופי החירום וההצלה בישראל. כך בפעם הראשונה, יפעלו באופן משולב באותו חמ"ל פיקוד העורף וראשות החירום הלאומית, שאחראית לניהול הקשר והתיאום עם משרדי הממשלה השונים.

הטמעת מערכות שליטה ובקרה משותפות לפיקוד העורף, הרשויות המקומיות וגופי ההצלה השונים בישראל בתקופת הקורונה הובילו לקפיצת מדרגה באמצעות המערכות של פיקוד העורף. כך שלמעשה כל הגופים יתנהלו ויפעלו באמצעות מערכות ממחשבות זהות על בסיס אותם נתונים שיאפשרו לכל רשות מקומית לקבל תמונת מצב מלאה - מפגיעות רקטות נזקים, תמונת מצב נפגעים ומיקום כוחות ההצלה בעיר. 

שריפת ניידת בפרעות בלוד במאי  (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
שריפת ניידת בפרעות בלוד במאי (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

ביום הראשון לתרגיל יוצגו תרחישים של הפרות סדר אלימות בזירת הפנים, כאשר הכוונה היא שההובלה בהתמודדות תבוצע על ידי כוחות המשטרה שמסומכים על הפעלת הכוח, אבל זאת תחת ניהול מרכזי וסיוע בהתאם לצרכים שיפתחו בשטח מגופי ההצלה הנוספים, בעבודה משותפת מול המשרד לביטחון הפנים האחראי על שמירת הסדר הציבורי. כמו כן, במהלך התרגיל גם יבחנו ותתורגל התפיסה המבצעית לשליטה בצרי התנועה.

בצה"ל סבורים עוד לפני תחילתו של התרגיל הגדול שכבר עכשיו ניתן לראות קפיצת מדרגה משמעותית בעבודה המשותפת, בתיאום ובהבנה העמוקה מצד כולם בצורך בשיתוף פעולה של הגופים השונים מצה"ל משרד הביטחון, ראשות החירום הלאומית המשרד לבט"פ המשטרה וגופי ההצלה השונים ועד נציגי משרד הממשלה השונים הרלוונטיים לטיפול בעורף הישראל בשעת חירום.

אחד השינויים הגדולים אליו מתייחסים בפיקוד העורף הוא ששיתוף הפעולה ומוצב הפיקוד החדש והמשותף יאפשרו שיפור של המענה והטיפול בעורף.

בכל הקשור לטיפול בזירת הפנים, במידה וכמו ב"שומר החומות" יתפתחו הפרות סדר אלימות מאוד עד לכדי מקרים בהם היה שימוש בנשק, הכוונה שהאחריות לטיפול באירועים אלו תהיה של המשטרה וחיילים לא יעלו באופן ישיר מול אזרחים. אולם צה"ל, ופיקוד העורף בפרט, יסייעו למשטרה בהתאם לצרכים שיעלו מהשטח.