תרגיל העורף הלאומי השנתי יוצא הבוקר לדרך, והשנה יתרגלו בפיקוד העורף, במשטרה ובמשרד הביטחון את הטיפול בעורף במצב של מלחמה רב־זירתית, בדגש על עימות מול חיזבאללה בגזרה הצפונית.

ראש רח"ל (רשות חירום לאומית) תת־אלוף (במיל') יורם לרדו מאשר את הפרסום ב"מעריב" כי לראשונה יתרגלו הכוחות את תפקוד העורף גם במצב של אלימות במגזר הערבי: "כחלק מלקחי מבצע שומר החומות הוספנו גם את הזירה הפנימית. את היום הראשון נקדיש רובו ככולו למשטרת ישראל ולטיפול בהפרות סדר על רקע לאומני בזירות רבות".

כל ראשות מקומית קיבלה ממערכת הביטחון את תרחיש הייחוס איתו תידרש להתמודד הרשות בכל הקשור למספר הטילים שעתידים ליפול בשטחה, הנזק שייגרם ומספר הנפגעים.

כפי שפרסמנו ב"מעריב", על פי אחד מתרחישי הייחוס המעודכנים בעיר חיפה, במלחמה של שלושה שבועות מול חיזבאללה, ישנה הערכה כי לפחות שני אתרים של חומרים מסוכנים עתידים להיפגע, זאת נוכח כמות הטילים הגדולה שיש היום בידי חיזבאללה, ובעיקר בשל השיפור וההצטיידות גם בטילים מדויקים.

ראש מטה פיקוד העורף תת־אלוף איציק בר התייחס גם לנקודה הזאת: "איום הטילים המדויקים יכול להשפיע על מפעלים עם חומרים מסוכנים. מדובר בעיקר בגזרת מחוז חיפה, מדובר על חומרים מסוכנים בתעשיות, כגון אמוניה".

שריפת ניידת בפרעות בלוד במאי  (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
שריפת ניידת בפרעות בלוד במאי (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

בנוסף, אמר ראש מטה פיקוד העורף כי בקו המגע עם חיזבאללה ניתן ביטוי לאפשרות כי האויב יעשה שימוש בחומרים מטשטשים ומרדימים. בפיקוד העורף יבחנו בתרגיל את היכולת לספק התראה בסוגיה זאת ולטפל באוכלוסייה האזרחית.

בפיקוד העורף וברח"ל הדגישו כי במהלך התרגיל הקרוב יתורגלו שיבושים קשים במרחב האזרחי כתוצאה ממתקפת סייבר ופגיעות של טילים מדויקים במערכים חשובים.

לרדו סיכם: "היום יש לנו מסמך, שאליו אנחנו יכולים להתייחס ולהעריך כיצד תיראה מלחמה רב־זירתית. תרחיש הייחוס הזה נותן לנו אמות מידה ברורות, אילו אירועים נחווה במלחמה רב־זירתית, כיצד לקיים את התרגיל, לכוון ולדייק אותו באופן שבאמת יהיה אפקטיבי".