סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף (במיל') דן הראל שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על ההצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות וכלי השיט, שהניח הבוקר שר הביטחון גנץ על שולחן הממשלה. הראל אמר כי מדובר ב"פרשת השחיתות הגדולה ביותר במדינת ישראל" וטען: "הקמת הוועדה הכרחית למערכת הביטחון ולמדינת ישראל, אם לא נברר את האמת לא נוכל להפיק לקחים לעתיד".

פרשת הצוללות: גנץ הניח את ההצעה לפתיחת ועדת חקירה ממלכתית

בפתח דבריו הסביר הראל את הפרשה: "ניקח צעד אחורה - פרשת הצוללות היא שם כולל לשבע פרשות שונות, ואני הייתי מעורב ב-3.5 מהן", סיפר. "יש את פרשת ספינות השטח, פרשת הספינות נגד הצוללות שלא רצינו וניסו להכריח אותנו לקנות, פרשת הצוללות 789 שהחמצתי כי בדיוק גמרתי להיות סגן הרמטכ"ל וחצי פרשת גישור הצוללות הגרמניות למצרים".

הוא הוסיף: "להבנתי, כדאי שיחקרו את הנושא. אילולא יוזמת העמותה לאיכות השלטון, שביצעה תחקיר במשך שנתיים וחצי, נפגשו גם איתי הרבה מאוד פעמים כדי לברר מה היה וקישרו את כל החוטים - אין סיכוי שמישהו היה מבין שיש פה משהו מאוד רחב יריעה".

בהמשך, טען סגן הרמטכ"ל לשעבר כי "רצוי להגיד מילה טובה גם לשר הביטחון וגם שר המשפטים - למרות שהנטייה בדרג הפוליטי היא בדרך כלל לא להקים ועדות חקירה, הם הסכימו ללכת עם זה קדימה. לכאורה, זו פרשת השחיתות הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל, שמסכנת את בטחון המדינה".

על מעורבותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט באירוע, אמר: "נושא הפרשה מורכב מאוד, כי לא מדובר פה פשוט במי קיבל מעטפות של כסף - מדובר פה על ביטחון מדינת ישראל, ועל כך שמנסים להכריח את מערכת הביטחון. היועץ המשפטי לממשלה השתכנע ואמר שראש הממשלה הקודם לא מעורב ולא חשוד בזה, בכלל לא הייתה חקירה".

"אני חושב שחריגה כל כך בוטה מהנהלים, ניהול משא ומתן במשרד ראש הממשלה עם מספנה ישירות בלי לערב את משרד הביטחון, החלטות שמונחתות על מערכת הביטחון וכו' - מן הראוי שלא המשטרה, אלא ועדת חקירה ממלכתית, צריכה להיכנס לסבך העניין".

לסיום, חשף הראל כי "כשראש הממשלה דפק על השולחן ושאל אותי, 'דן, למה אתה לא קונה צוללת נוספת?', אמרתי לו שאני לא קונה, והסברתי לו למה. זו הייתה השיחה הכי מוזרה שהייתה לי עם ראש ממשלה".

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103FM