לאחר שאמש הניח שר הביטחון, בני גנץ, את הצעת ההחלטה לפתיחת ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות, שוחח הבוקר (שני) הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והביע את דעתו בנושא.

בפתח דבריו נשאל חלוץ מהי המטרה העיקרית של הוועדה, והשיב: "לחקור את שתי העסקאות המרכזיות - תהליך עקיפת כל הכללים לחוקי הרכש על ידי רה"מ לשעבר, הנאשם נתניהו, בכל הנוגע לצוללות 789; ועסקת מכירת הצוללות או ההרשאה למכירת צוללות מתקדמות למדינה שלישית".

"אני לא עושה הפרדה בין המישור הערכי לפלילי. זה מתחיל מבעיות ערכיות ויכול להיות שמסתיים בנושא פלילי שלא היה כמותו. זו כל תכליתה של ועדת חקירה. כשאנחנו יצאנו לדרך עם המחאה הזאת שהובלה על ידי התנועה לאיכות השלטון וחברו אליה 55 קצינים בכירים לשעבר, יצאנו משום שהרחנו כבעלי ניסיון בתחום שמשהו לא היה כשורה, נקודה. אנחנו לא חוקרים, אנחנו לא יודעים להביא עובדות ולא יודעים להמציא מסמכים. אנחנו יודעים להגיע שמניסיוננו רב השנים ושל מאות רבות של שנות אדם לא היה כדבר הזה ונכון לבדוק אותו", המשיך חלוץ.

"המשטרה החליטה ואמרה שצריך לבדוק את זה לעומק כי אין לה את הכלים לבדוק. אין לה את הכלים באשר לתהליכים עצמם ומי עקף ואכף אותם ולמה נעקפו ולא נאכפו ולמה הפקיע הנאשם מרחוב בלפור לשעבר את כל הכלים שהיו בידי האנשים המוסמכים לבצע את התהליך ולקח אותם לעצמו ושם את אנשי שלומו מסביבתו הקרובה? מה שקרה פה זה שקנוניה נטוותה בטרם יצאה אל האור, והוציאו אותה אנשי תקשורת לסוגיהם, נטוותה כאן קנוניה לצאת לדרך עם תוכנית רחבת היקף שכללה 8-5 פרשות, תלוי מה מונים בתוכן, שהמוביל זה בצע כסף נקודה", הוסיף.

עוד אמר חלוץ: "אני אומר שהרעיון המוביל זה בצע כסף ומכאן כל השאר. אף אחד לא בגד במדינה בכוונת מכוון מלכתחילה, קרי זה היה הרעיון המסדר. בצע הכסף הוביל לזה. יש פה מהלך על הקצה של מה שקרוי בגידה בביטחון המדינה. אני לא אוהב להשתמש במילה בגידה כי היא שמורה למשהו אחר בעיניי".

על כך שהיועמ"ש, אביחי מנדלבליט, קבע בזמנו כי נתניהו אינו קשור לפרשה, אמר חלוץ: "היועמ"ש החליט, אז מה זה אומר? הוא נתן הצהרה, אבל זה לא קשור. היועמ"ש, אני חושב שגם הוא לא צריך לצאת מן העניין הזה מבלי להיבדק מה היו שיקוליו בשחרורו של ח"כ נתניהו מהנושא. אלה השאלות שאנחנו שואלים ובגינן ביקשנו ומבקשים ואני שמח מאוד ששר הביטחון, שר המשפטים, שר החוץ והאוצר שעם כולם נפגשנו על מנת לשכנע להקים את הועדה".

לבסוף התייחס חלוץ גם לסוגיית הגרעין האיראני: "ישראל יכולה לפגוע קשות בתוכנית הגרעין האיראנית רק ביחד עם ארה"ב, לפני שנים הסיכוי לעשות את זה לבד היה יותר גבוה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm