האיום מאיראן ומחיזבאללה גובר: תרגיל פיקוד העורף הגדול שנערך אמש בשילוב של רשות החירום הלאומית (רח"ל) תירגל תרחיש שבכל בית בישראל חוששים ממנו - מתקפת טילים משולבת וחזית מול איראן וארגון הטרור הלבנוני שנתמך על ידה - חיזבאללה. בכירים בפיקוד העורף מזהירים מכל סוגי האיומים שיכולים להיות חלק מחזית כזו.

"העורף צריך להיות מוכן, וגם אנחנו. במידה ומשהו יקרה, כולנו צריכים להיות מוכנים, אזרחים וצבא", אמר קצין ההדרכה של פיקוד הצפון, סא"ל יניב פרידמן. לצד פיקוד העורף ורח"ל, כוחות ביטחון נוספים השתתפו בתרגיל שהגיע לסופו אמש, לרבות משטרת ישראל ומד"א. 

"התרגיל הפך ונעשה מסובך יותר ככל שעברו הימים, בדיוק כפי שאנחנו מצפים מהמלחמה הבאה להיות", הוסיף פרידמן. "אנחנו יודעים שעלינו לתרגל לא רק את צבא החובה, אלא גם את כוחות המילואים כדי לשמור על המדינה בתרחיש כזה". 

הרמטכ''ל בביקור בפיקוד העורף (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל בביקור בפיקוד העורף (צילום: דובר צה''ל)

כזכור, 12 אזרחים וחייל אחד נהרגו בחודש מאי האחרון במבצע "שומר החומות", במהלכו קרוב ל-4,000 טילים ורקטות נורו לשטח המדינה על ידי ארגון הטרור חמאס בעזה, לצד אירגונים נוספים כגון הג'יהאד האיסלאמי. במידה ותפרוץ מלחמה בחזית הצפונית מול חיזבאללה ואיראן - המספרים האלה ישתנו לחלוטין. התמונה הצפויה היא סך של עשרות אלפי רקטות שיכוונו לכל חלקי הארץ, בממוצע 2,000 ביום לחימה בודד. 

התרגיל ארך שבוע ושילב אלפי חיילים, אנשי מילואים ובכירים בממשלה. "יש היררכיה בפיקוד העורף, ואנחנו חייבים לאמן אותה, את המערכות עצמן כדי לוודא שהן עובדות כמו שהן אמורות בזמן חירום", אמר עוד הקצין מפיקוד הצפון.

התרגיל כלל תרחישים של מתקפת טילים מהצפון, מהדרום ואפילו מהמזרח, התמודדות עם התפרעויות לאומניות בתוך הארץ, שורה של תקיפות סייבר על אתרים חיוניים כמו תחנות כוח, בתי חולים או מתקני התפלת מים שצפויות לשבש באופן מאסיבי את שגרת החיים בישראל.

הריסות בעיר שדרות במהלך מבצע ''שומר החומות'' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הריסות בעיר שדרות במהלך מבצע ''שומר החומות'' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סא"ל שגיא ברוך, מפקד המרחב הדרומי של פיקוד העורף, אמר כי התרגיל איתגר את כל אלו שלוקחים חלק בתרחישים שהמדינה צפויה להתמודד איתם במהלך הלחימה. "פינוי אוכלוסייה במהלך לחימה זה תסריט מורכב מאוד", אמר. הוא הוסיף כי כל קהילה יודעת, או לפחות צריכה לדעת לאן היא מתפנה, איפה המרחב המוגן הקרוב ביותר ותוך כמה זמן מצופה ממנה להגיע אליו.

"האתגר האמיתי הוא בחזית הצפונית, אבל אנחנו צופים גם היתכנות שארגוני הטרור מדרום הארץ ירצו גם הם לאתגר את ישראל כשמשהו יתלקח בצפון, זאת לצד כמובן הסיכוי להתפרצויות אלימות בתוך הארץ שיכללו חסימות כבישים ותרחישים בתוך ערים מעורבות", הוסיף ברוך. "אנחנו בודקים אם וכיצד כל הגופים שאמורים לעבוד יחד מתפקדים, כדי לתת בעתיד את המענה הטוב ביותר".

האוטובוס בחולון שנפגע מפגיעת רקטה במהלך מבצע ''שומר החומות'' (צילום: אלוני מור)
האוטובוס בחולון שנפגע מפגיעת רקטה במהלך מבצע ''שומר החומות'' (צילום: אלוני מור)

פיקוד העורף ספג בעבר ביקורת קשה על ההיענות שהוא סיפק למתקפות הטילים על יישובי הצפון במהלך מלחמת לבנון השנייה ב-2006, שגרמו למותם של יותר מ-160 אזרחים. מאז הפיקוד חיזק את שורותיו והוסיף כוחות סדירים לכל מרחב ועיר במדינה.