לאור מצב החירום שהוכרז באתיופיה, משרד החוץ הישראלי הודיע הערב (שבת) כי בני משפחותיהם של דיפלומטים ישראלים השוהים בבירה, אדיס אבבה, יוחזרו ארצה. כמו כן, יתקיימו דיוני חירום בנושא במהלך השבוע.

הסוגיה הביטחונית המתחוללת במדינה האפריקאית, מעלה תהייה באשר לגורלם של זכאי העלייה הארצה, שכן יש כשמונת אלפים ממתינים שיתכן ויזקקו לחילוץ מיידי. בעקבות כך, שיגרה בשבוע שעבר שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט, בו הפצירה לקיים דיון דחוף בעניין, במטרה לקדם את עלייתם ארצה. 

"על פי הדיווחים, כוחות המורדים מתכוונים לבצר ולכבוש את עיר הבירה, בה מצויים חלק גדול משארית יהודי אתיופיה, ביניהם ממתינים מתגראי. המצב הביטחוני הרעוע משפיע באופן ישיר על בני קהילות הממתינים באתיופיה, מסכן את חייהם ומצריך התערבות ממשלתית מיידית", כך כתבה.

היא סיכמה כך את פנייתה: "שארית יהודי תגראי סובלים מהתנכלויות ומסנקציות עקב מוצאם האתני וצפויה אף אסקלציה עד כדי סיכון חייהם. כל יום המתנה נוסף עלול לגבות מחיר יקר של חיי אדם". 

במקביל לכך, משרד החוץ עדכן את אזהרת המסע למדינה: "בעקבות הסלמת הלחימה באתיופיה והתגברות המתיחות במדינה, משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים להימנע מנסיעה לאתיופיה בעת הזו. ‏משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים השוהים באתיופיה לסיים שהותם במדינה, נוכח תסיסה אזרחית, שיבושים ומגבלות על תנועה וגישה, תקשורת, זמינות מוצרים ויתכן אף טיסות". 

"משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים השוהים באתיופיה לנקוט במשנה ערנות ולהתעדכן באופן שוטף על התקדמות הלחימה במדינה בכלל והמצב בעיר הבירה בפרט", נאמר בהודעת משרד החוץ. עוד נכתב כי המשרד "ממליץ להימנע מלהגיע או לשהות באזורי העימות, ולהישמע להנחיות המקומיות לגבי שעות עוצר, התקהלויות ומגבלות תנועה", כך נמסר בהודעה שפורסמה במהלך השבוע.