איראן הציבה תנאים חדשים לחידוש שיחות הגרעין בווינה בסוף החודש, ודובר משרד החוץ שלה סעיד ח'טיבזאדה הבהיר כי "הדרך לחזרה להסכם ברורה – ארה"ב צריכה להסיר את כל העיצומים שלה נגד איראן בבת אחת, בהליך שניתן יהיה לאמת אותו".

הדובר הוסיף כי המשך השיחות לחזרה להסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 "מחייב את ארה"ב לצעדים מקילים". לדבריו, ארצו דורשת ערבויות לכך ששום ממשל אמריקאי לא יוכל לצאת מההסכם בעתיד וגם לא יגרור אחריו מדינות נוספות שלא להכיר בהסכם.

האיחוד האירופי: "יש לשוב לשיחות הגרעין עם איראן בהקדם האפשרי" (צילום: רויטרס)

גם שר החוץ האיראני אמיר עבדאללהיאן, אמר במסיבת עיתונאים וירטואלית כי "על ארה"ב להראות כי יש לה את היכולת להציג ערבויות שלא תעזוב את ההסכם, אם ייחתם". עבדאללהיאן שוחח בטלפון עם שרת החוץ הבריטית ליז טראס, ואמר לה שהצלחת השיחות בווינה תהיה תלויה בהסרת העיצומים וחזרת כל הצדדים החתומים על הסכם הגרעין למלא אחר התחייבויותיהם. גם ארה"ב וגם מעצמות המערב כבר הביעו התנגדות נחרצת לכל תנאים מקדימים לחידוש השיחות עם איראן.

סגן שר החוץ של איראן עלי בקרי־כני, העומד בראש המשלחת לשיחות הגרעין, יבקר השבוע בצרפת, גרמניה ובריטניה כדי לדון לקראת חידוש שיחות הגרעין בהמשך החודש בווינה. הדובר ח'טיבזאדה הוסיף כי סגן השר צפוי במפגשים אלה לדון על עניינים אזוריים, ויתכן שיבקר במדינות נוספות מלבד השלוש שמוזכרות.

בינתיים נמשך התרגיל רחב ההיקף שמקיים צבא איראן בחופי דרום־מזרח המדינה, במעורבות כלל החילות. לפי טהרן, תרגיל "זולפאקר 1,400" משתרע על שטח כולל של יותר ממיליון קמ"ר, החל ממזרחית למצר הורמוז ועד לצפון האוקיינוס ההודי, וכן בים האדום. בתרגיל משתתפים בין השאר הצי האיראני, חיל האוויר ומערך ההגנה האווירית.

בתוך כך שב ואמר אתמול הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ כי ישראל לא צריכה להיות זו שתתקוף באיראן. בכנס שנערך במשרד עורכי הדין תדמור לוי ושות' הוסיף חלוץ: "אם יקרה משהו מול איראן התגובה צריכה להיות של ארה"ב ולא של ישראל. התמודדות כזו דורשת סופר־פאוור עולמי, וישראל היא סופר־פאוור אזורי בלבד".

הרמטכ"ל לשעבר הוסיף כי בעיניו הסכמה גרועה עם איראן עדיפה על פני מלחמה כושלת עמה. גם בעבר התנגד חלוץ, מפקד חיל האוויר לשעבר, לתקיפה ישראלית על מתקני הגרעין האיראניים ואף ביטא עמדה זו באופן פומבי.