הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי אמר היום (שלישי) בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי "למדינת ישראל יש אתגרים בטחוניים רבים בשש זירות שונות".

לדבריו, מול כולן צה"ל פועל הן בהגנה, הן בסיכול והן בתקיפה. "בשנה האחרונה המשכנו לפעול מול אוייבינו במבצעים ובפעולות חשאיות בכל רחבי המזרח התיכון. צה"ל ימשיך לפעול להסרת האיומים ויגיב בעוצמה על כל הפרת ריבונות בין אם היא ברצועת עזה, בצפון, מכוח איראני או מכוח פלסטיני".

עוד אמר הרמטכ"ל כי "צה"ל נמצא בתהליך של השתנות והתאמה של יחידות צהל כולו להווה ולעתיד, השינוי מתבסס על תהליכי מודרניזציה ורכש שמתקדם היטב. במקביל צה"ל מאיץ את התוכניות המבצעיות והמוכנות להתמודדות עם איראן ועם איום הגרעין הצבאי. לשמחתי התקציב שאושר מאפשר לנו להתמודד עם מבחן האתגרים".

הרמטכ''ל אביב כוכבי בוועדת החוץ והביטחון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הרמטכ''ל אביב כוכבי בוועדת החוץ והביטחון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון, רם בן ברק, התייחס לאיום האיראני ואמר כי "איראן פועלת לפוגע ביעדים יהודים וישראלים בחו"ל, פועלת במרחב הסייבר ומתקדמת לעבר פיתוח יכולת גרעינית. צה"ל ומערכת הבטחון פועלים 24/7 באופן גלוי וחשאי במערכה מתמשכת מול איראן וגרורותיה".

"תפקידנו כוועדת חו"ב הוא לוודא כי תכנית העבודה הרב שנתית של צה"ל נותנת מענה לאתגרים המרכזיים בהתאם להנחיות הדרג המדיני". על העלאת שכר החיילים אמר: "אנשי הקבע יקרים ללבנו. עלינו למצוא מהלך משלים להעלאת שכר חיילי החובה. אני מתכוון לגבש עם הרמטכ"ל ועם שר האוצר תכנית להעלאת שכר החיילים".

במקביל לוועדה, שר הביטחון בני גנץ, נאם בטקס חנוכת מפעל רפאל במועצה מקומית שלומי, והתייחס גם הוא לדברים. "לא נאפשר הצטיידות באמל"ח שיפגע בעליונות הישראלית באזור על ידי חיזבאללה ושלוחי איראן הנוספים במרחב. כדי להישאר מוכנים ודרוכים, התחלנו בשבוע שעבר גם בפרויקט מיגון הצפון שנשקיע בו מיליארדים בשנים הקרובות, ותירגלנו במהלך תרגיל העורף הלאומי גם היבטים של הגנה אזרחית".

"אנו פועלים כל העת כדי למנוע מלחמה – עושים מבצעים, מעבירים מסרים, מונעים התעצמות. אך אם וכשתהיה לחימה כאן בחזית, נהיה ערוכים בעורף ונהיה ערוכים גם לביצוע פעולות מבצעיות שלא ראינו בעבר, באמצעים שלא היו בידינו בעבר, שיפגעו בליבת הטרור ויכולותיו", הוסיף. 

שר הביטחון בני גנץ חונך מפעל של רפאל בשלומי. צילום: יואב מינץ, רדיו צפון

בתוך כך, מפקד הצבא האיראני, הגנרל עבאד אל-ראחים מוסאבי התייחס היום למתיחות באזור, והאשים את ישראל בכך שגורמת לחוסר יציבות. "המשטר הציוני הוא מקור חוסר הביטחון, הם רוצים לערער את יציבותנו. לכן, מי שמאמין שברית עם גורמים זרים תוביל אותם לביטחון – טועה", כך אמר בראיון לכלי תקשורת מקומית הוא הבהיר כי איראן תדאג לביטחון הלאומי שלה והעביר מסר לישראל: "התגובה שלנו לא תהא מוגבלת לאזור מסוים".