גורם בכיר בחיל הים התייחס הערב (חמישי) לתרגיל הימי המשותף של ישראל עם כוחות צבא מארצות הברית, איחוד האמירויות ובחריין בים האדום.

"אל מול ההתבססות הימית של האיראנים צריך להיערך. האיראנים עצמאיים בים וצריך להרחיק אותם מהים האדום שלא יפגעו בחופש השייט בטרור ימי", אמר אותו גורם והוסיף כי "צה"ל מהדק השותפות עם ארצות הברית באמצעות המעבר לסנטקום פיקוד מרכז ולשיתוף פעולה של חיל הים עם הצי החמישי. התרגיל שארצות הברית פרסמה הוא חלק מתוכנית עבודה שתכליתה לבסס שותפויות לא רק עם ארצות הברית ".

לדבריו, "האמריקנים הביאו לתרגיל את היו אס אס פוטרלנד ועליה 500 לוחמי מארינס. יש החלפת ידע בין חיל הים לבחריין והאמירתים בפעם הראשונה בים. זה יגדיל את טווח הפעולה של חיל הים. גם לגלות ולשמור על חופש השייט וגם להגיב כשנדרש. התרגיל יהיה עכשיו כמה ימים בים. זה גם קורה גם במפרץ אילת וגם בים האדום". 

כזכור, הכוחות הימים פתחו הבוקר בתרגיל המשותף, בו לראשונה משתתפות גם שתי מדינות מהמפרץ. "התרגיל מתקיים בצפון הים האדום. בים נוח לשתף פעולה. זה רחוק מהעין וזה מאפשר יותר תיאום", סיכם הגורם הבכיר בחיל הים. 

תרגיל זה מתרחש בצל ההודעה האיראנית על תרגיל צבאי רחב היקף, הכולל את המרחב הימי, היבשתי והאווירי. התרגיל הושק וצפוי לשלב חיילים, כלי שיט, כלי רכב משוריינים, כלי טיס מאוישים ובלתי מאוישים ומערכות טילים עם יכולות התקפיות והגנתיות כאחד.

תרגיל צבאי של איראן. צילום: רויטרס

עבדולרהים מוסאווי, המפקד העליון של צבא איראן, אמר לטלוויזיה הממלכתית האיראנית כי התרגילים יתקיימו בשטח של מיליון קמ"ר מזרחית למיצר הורמוז, ים עומאן והחלקים הצפוניים של האוקיינוס ההודי. ביבשה, התרגיל יתקיים באזור הכללי של המחוזות הדרום-מזרחיים של סיסטן ובאלוצ'יסטן, והורמוזגן, בנוסף לחופי מקרן.