האם ארזים - שמו של אזור התעשייה המשותף לישראל ולעזה - אכן עומד לקרום עור וגידים? ל"מעריב" נודע כי בשבועות האחרונים הסתיים שלב תכנון משמעותי שבחן את ההיתכנות של הקמת אזור התעשייה - בשטח ישראל, סמוך לחורבות אזור התעשייה ארז, אשר אותו ישראל הרסה בשנת 2004 לקראת ההתנתקות מהרצועה.

התוכנית להקמת אזור תעשייה, שבו יהיו מפעלים ישראליים ופועלים תושבי עזה - שטרם הובאה לדיון בממשלה - מובלת, בין השאר, על ידי ראשי מועצות בעוטף עזה, וגם צה”ל מעורב מאוד בתכנון בשנים האחרונות. לאחר השלמת תהליכי התכנון ועבודת המטה וסיום בחינת מידת הישימות של התוכנית, הדרג המדיני יידרש להחלטה.

על פי הערכות שונות, ניתן יהיה להעסיק באזור התעשייה המתוכנן אלפי פועלים. בינתיים, בכל הקשור למעבר הסוחרים מרצועת עזה, מהנתונים שיש בידי מערכת הביטחון עולה כי לאחר קביעת המכסה על 10,000 סוחרים שיכולים להיכנס מדי יום, כבר אושרה כניסתם של מעל ל־7,000 אזרחים בעזה המחזיקים בהיתר ויוצאים לישראל לעבוד.

אף שמבחינה רשמית מדובר לכאורה בסוחרים, הרוב המוחלט מועסק כפועלים, ובהם גם פועלים בחקלאות שלאחר 15 שנה של נתק - שבו לעבוד בשדות של קיבוצים בעוטף עזה. במערכת הביטחון מבקשים כעת להסדיר גם את היתר העבודה לפועלים.

כך או כך, כאשר לא מסתמנת התקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים, הממשלה תידרש בתקופה הקרובה להחליט עד כמה רחוק היא מוכנה ללכת עם יוזמות כלכליות לשיפור המצב הכלכלי בעזה. זאת, בניסיון לייצב את המצב הביטחוני - גם בלי התקדמות במשא ומתן בנושאים אחרים.