צה"ל הודיע היום (ראשון) כי הוא מרחיב את הנחיות הפתיחה באש כנגד גנבי תחמושת ואמל"ח בבסיסי צה"ל, כך שיהיה ניתן לירות לעבר פורצים בבסיסי צה"ל בהתאם לשיקול דעת ולאחר נקיטת אמצעים נוספים. בשנים האחרונות שונו הוראות הפתיחה באש, כך שניתן היה לבצע נוהל מעצר חשוד, אך בתרגומו בפועל לא מומש. על רקע ההחלטה, בצה"ל סבורים כי הגדלת חופש הפעולה לחיילים תיתן יותר כלים למפקדים להתמודד עם המתרחש בבסיסי הדרום.

ראש הממשלה נפתלי בנט, בירך על ההחלטה בחשבון הטוויטר שלו:

בתוך כך, ההנחיה תתרום גם לכוחות צה"ל בגבול הדרומי עם מצרים, כך שבכל הקשור להתמודדות עם מבריחי סמים, יורחבו הנחיות הפתיחה באש, וניתן יהיה לבצע ירי על מנת לסכל הברחה שמבוצעת בשטח הביטחוני. הוועדה אשר עסקה בנושא ובקביעת הנהלים החדשים, בחנה גם את בהירות נוהלי הפתיחה ביהודה ושמרון. בסוגיה הזו סיכמו כי אין לבצע שינוי בהנחיות, ובצה"ל הגיעו למסקנה כי אין צורך להרחיבן. אך יחד עם זאת, הנהלים ינוסחו בצורה בהירה וברורה יותר, לאחר שעלה מהשטח פער שחזר על עצמו שהביע חוסר בהירות אצל חיילים ומפקדים זוטרים בתרגום ההנחיות לפעולות בשטח.

השינוי בנוהלי הפתיחה באש פורסמו לראשונה בחדשות כאן, אך מיד לאחר הפרסום צה"ל הוציא באמצעות אתר צה"ל, הודעה על השינוי הצפוי שבו נכתב, כי הרמטכ"ל אישר המלצות הוועדה שעסקה בנושא, כאשר במרכז העדכונים, עומדת הגדרת המונחים ונהלי הפתיחה באש כלפי גנבי אמל"ח בבסיסי צה"ל, הרחבת הסמכויות שישי בידי חיילי צה"ל להתמודד עם הברחות בגבול עם מצרים וסמכות לבצע ירי במרחב המכשול הביטחוני.