החלטת הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי לקדם את סגן אלוף ישי רוזיליו למפקד חטיבת יהודה, ולעלות אותו לדרגת אל"מ, מעוררת ויכוח נוקב גם בתוך הצבא. הסיבה לכך נסובה סביב אחריותו הפיקודית על בעת האירוע בו החייל אביתר יוספי נהרג בניווט בנחל חילזון, וכן הרשעתו בהסדר טיעון בהליך משפטי בבית הדין הצבאי בגינו נגזר עליו מאסר על תנאי. 

בתום תחקיר האירוע, שהתרחש לפני כשלוש שנים, אמר הרמטכ"ל: "מפקדים לא נהגו בחרדת קודש המצופה מהם בתכנון האימון ובאופן הניהול שלו, להתנהגות מעין זו ולתקלות הנובעות מאי ביצוע פקודות, חוסר מקצועיות וחוסר משמעת אין מקום בצה"ל ועלינו לפעול באופן גורף על מנת למגרם".

כאמור, תחקיר צוות המומחים מצא לא פחות משלושים תקלות בהכנת אימון הניווט. כוכבי החליט בסופו של דבר להדיחו מהתפקיד, בשל אחריותו הפיקודית. במקביל להחלטות הפיקודיות, התנהל גם הליך משפטי, ובסופו של המג"ד הורשע, במסגרת הסדר טיעון, באי מילוי הוראות מחייבות ונידון למאסר על תנאי.

עם זאת, ההחלטות הפיקודיות לא פסקו כי סגן אלוף רוזיליו לא יוכל להמשיך ולהתקדם בערוץ הפיקודי בעתיד. לצד זאת, פסק הדין שניתן בבית הדין הצבאי כולל גם מידת המחויבות והאחריות להיגיון הסביר, כי נוכח ההרשעה והעובדה כי באירוע הטראגי מת לוחם צה"ל סמל אביתר יוספי בנסיבות בלתי מתקבלות על הדעת שניתן היה למנוע אותן, קידום של הקצין לתפקיד מח"ט חטיבת יהודה מהמורכבות ביותר בחטיבות צה"ל - הוא מינוי מאוד בעייתי, שבצדק מעורר ביקורת נוקבת גם בתוך הצבא. 

במהלך התפקיד הקשה והתובעני של מפקדי השדה בצה"ל, יתכנו גם תקלות, לעיתים חמורות עם תוצאות קשות, ואין אנו רוצים צבא שמקדש תרבות של עריפת ראשים. לעיתים, גם במקרה של תקלות חמורות עם תוצאות קשות, נכון ורצוי לבחון את תפקודם ורמתם המקצועית של המפקדים לאורך זמן, ולאפשר להם הזדמנות נוספת לקידום. 

נחל חילזון (צילום: דוברות כבאות מחוז צפון)
נחל חילזון (צילום: דוברות כבאות מחוז צפון)

לעיתים זה נכון כלפי הקצין באופן אישי, ולעיתים זה חשוב גם עבור המערכת, שלא תאבד מטובי הקצינים שלה בגלל מעידה חד פעמית לכאורה. המקרה שלפנינו הוא שונה, סגן אלוף ישי רוזיליו הוא מפקד לוחם מוערך, בוודאות בלשון המאזניים לזכותו תרומה רבה לביטחון ישראל. יכול להיות שהוא גם יהיה מפקד חטיבה מצוין.

אבל, החלטת הרמטכ"ל לקדמו אינה עוסקת רק בו ובהמשך התרומה שלו לצה"ל, אלא גם באחריות הציבורית, בשקיפות ובנראות של החלטה כזו, במיוחד שבמקרה הזה הקצין הורשע בהסדר טיעון בבית הדין הצבאי לצד ההחלטות הפיקודיות שהיו בעניינו ועלו בעיות בהתנהלות היחידה גם לאחר האירוע הקשה. לא במקרה ההחלטה הזו מעוררת ויכוח נוקב גם בתוך הצבא.

סמל אביתר יוספי (צילום: צילום מסך פייסבוק)
סמל אביתר יוספי (צילום: צילום מסך פייסבוק)

מדובר צה"ל נמסר: ההחלטה על קידומו של סגן-אלוף ישי רוזיליו התקבלה היום, לאחר שנמצא מתאים לתפקיד במסגרת דיון שיבוצים סדור בראשות הרמטכ״ל. בעקבות אירוע מותו המצער של סמל יוספי ז"ל במהלך אימון ניווט בנחל חילזון בחודש ינואר 2019, הוחלט על שורה של צעדים פיקודיים, שכללו את הדחתו של סא״ל רוזיליו מתפקידו, ביטול מינויו לתפקיד סגן מפקד חטיבת הצנחנים והוחלט כי לא יתמודד על תפקידי פיקוד בשנת 2020 נוסף על כך, קיבל הקצין עונש מאסר על תנאי. 

עוד נמסר כי "בהליך קבלת ההחלטות נשקל גם חלקו באירוע המצער והצעדים שננקטו בעניינו בעקבותיו. נציין כי מדובר בקצין מוערך, אשר שירת במגוון תפקידי ליבה מבצעיים ופיקודיים. מפקדים בחטיבת הצנחנים וגורמי הנפגעים נמצאים בקשר רציף עם משפחת יוספי מתוך תפיסת אחריות לאירוע ולתוצאותיו ומתוקף תפקידם. צה״ל משתתף בצער משפחת יוספי וימשיך ללוותה".