שיחות הגרעין בין איראן למעצמות, שנועדו להחזיר את ארה"ב ואת איראן עצמה להסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, התחדשו אתמול בוינה. על כך, השר לביטחון פנים שוחח היום (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והביע דאגה מחידושן.

בפתח השיחה, אמר בר לב: "ברור שהיציאה מההסכם בזמנו גרמה לכך שאירן תהיה היום הרבה יותר קרובה ליכולת גרעינית, ולצערנו היום אירן הרבה יותר קרובה ליכולת גרעינית. לא ברור לנו כל כך מה העמדות השונות של כל אלה שנושאים ונותנים איתם. האם באמת הכוונה שלהם להתקפל בפני האירנים ולבטל את הסנקציות ולהגיע להסכם כזה או אחר".

לאחר מכן, נשאל האם חידוש השיחות יעסקו בראש ובראשונה בהורדת הסנקציות הכלכליות, והשיב: "בואו נדייק. שלא ישתמע שאני חושב שהאמריקנים או יתר המעצמות מנהלים את המו"מ כפי שאנחנו חושבים שהיה צריך לנהל אותו, שלא נתבלבל. אבל מה שהתרחש בדיונים עצמם אני ממש לא יודע. אני כן יודע, שכל הצדדים יצאו עם שביעות רצון מהיום הנחמד הראשון של פתיחת הדיונים, שאני לא יודע מה זה אומר, ולאן זה מוביל".

"אבל בוודאי שאנחנו מאוד מודאגים מזה, כי אנחנו חוששים שאם ייחתם הסכם במקום שהוא יהיה הרבה יותר חזק וארוך בשנים, עלול להיות מצב הפוך, יחזרו להסכם עוד יותר חלש וזה מאוד מטריד", הוסיף.

בהמשך, התייחס השר לביטחון פנים לניסיון לשכנע את האמריקנים לרכז כוחות בצאיים במהלך השיחות: "אני לא מכיר שישראל ביקשה מהאמריקנים לרכז כוחות צבאיים. צריך להמשיך לנסות לשכנע את האמריקנים, הבריטים, הצרפתים, הרוסים והסינים כמה שאפשר, והגרמנים כמובן שאם הם חוזרים להסכם שיחזרו להסכם יותר ארוך ויותר חזק. זו המטרה שלנו".

בר לב הוסיף: "אמריקה לא עושה מה שישראל אומרת לה, לכן בואו לא נעלה ברגע זה רעיונות היפותטיים שלא על השולחן. אמריקנים ויתר המדינות החליטו ללכת בדרך הדיפלומטית ואתמוך זה נפתח ולא ייגמר תוך 3 ימים".

האם עבור ישראל המצב האופטימלי הוא ללכת על הסכם טוב יותר?
"חד משמעית, כולנו יודעים שמאז שאירן מחוץ להסכם, היא התקרבה בצורה דרמטית וחמורה מבחינתה של ישראל ליכולת של פצצה גרעינית. המטרה של מדינת ישראל שאם ייחתם הסכם הוא יהיה הסכם יותר חזק וארוך בזמן. ישראל לא רוצה שאירן תמשיך להתקדם לפצצה גרעינית, הם העשירו אורניום ל-60 אחוז, הם על סף יכולת להעשיר אותו ל-90 אחוז ודאי שזה לא אינטרס ישראל".

"אנחנו רוצים לבלום את זה, לחזור למה שהיה קודם לשפר את המצב להאריך את ההגבלות על אירן. ראינו שהטלת הסנקציות לא השפיעה על האירנים. הטלת הסנקציות ב-3 שנים מאז שארה"ב יצאה מההסכם לא גרמו לאירנים לעצור, להפך. גרמו להם להתקדם בצורה דרמטית אל עבר יכולת גרעינית".

במידה ולא ייחתם הסכם, מה ישראל יכולה לעשות?
"אני לא הולך לדון ברדיו על מה האופציות הקיימות בפני ישראל, כולנו יודעים שלישראל יש גם אופציה צבאית. ישראל מחזקת ומתחזקת את האופציה הזאת, ובמובן הזה אנחנו כמובן לא סומכים על אף אחד למעט על עצמנו. ברור שאופציה הזו יושבת על השולחן".

האלימות במגזר הערבי
השר לביטחון פנים נשאל, מדוע ישראל לא מונעת מקרי רצח במגזר הערבי, ואמר: "סליחה, מה אתם מצפים שמשטרת ישראל תשים מאבטחים על כל חבר במשפחת פשע כזו או אחרת? יש גבול. הדבר האחרון שאנחנו צפים ממשטרת ישראל זה שתגן על פושעים נכון? לא זה התפקיד, התפקיד הוא למנוע פשע ואם פשע קורה לתפוס את הפושעים וזה מה שהיא עושה. זה שיש בעיה של הרתעת משפחות פשע, אנחנו יודעים ולכן בשלושה החודשים האחרונים, משטרת ישראל פועלת בצורה שלא פעלה בעבר ודאי לא בשנים האחרונות".

בהמשך, התייחס לכמות הנשק הבלתי חוקי בחברה הערבית: "אף אחד לא יודע כמה נשקים מסתובבים בחברה הערבית. מה שחשוב זה אותן פעולות, שהיום אותם פושעים בדרום ובצפון חווים מדי שבוע, שבהן מגיעים מאות שוטרים ונכנסים לבתים שלהם ומחפשים נשק ומוציאים סמים, ומעקלים רכוש וסוגרים להם עסקים לכאורה לגיטימיים".

אם מדובר למשל על אטליזים. אתם יודעים כמה טונות של בשר משטרת ישראל עיקלה והשמידה בשישה השבועות האחרונים? מדובר על טונות והכול עסקים לכאורה לגיטימיים של משפחות פשע", הוסיף.

בסיום, התייחס לסערת סרסור הסוהרות בשב"ס והשיב: "עשיתי את הדבר היחיד שאני יכול לעשות, פניתי ליועמ"ש והצעתי לו לפתוח חזרה באותה חקירה שבזמנו הוחלט לסגור אותה". בנושא טיוח הפרשה אמר: "אני לא יודע. זה יהיה חסר אחריות אם אני אומר שבזמנו היה טיוח. אין לי מושג. במקביל משטרת ישראל קראה לאותו מפקד כלא גלבוע לחקירה והדברים האלה מתנהלים".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm