דובר צה"ל לשעבר, תא"ל במילואים רונן מנליס שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על פיגוע הטרור שהתרחש אתמול בירושלים. "אנשים משני קצוות הקשת הפוליטית קפצו על האירוע וניסו להשוות אותו לפרשת אלאור אזריה", אמר בראשית דבריו ב-103FM, "העניין הוא, שהאירוע הזה הוא בדיוק האירוע שמסביר כמה האירוע שהתרחש בחברון היה חריג וקיצוני".

בהמשך השיחה התייחס מנליס, לעצם פרסום תיעוד האירוע מיד לאחר התרחשותו: "מדובר בהחלטה מצוינת של משטרת ישראל ומג"ב, וכשמנתחים את האירוע הזה באופן מבצעי, אפשר לראות כמה וכמה דברים".

"מדובר בסרטון בן 50 שניות, אשר בחלקו הראשון ניתן לראות את הפיגוע. משמע, אנחנו רואים מחבל שמחפש מטרה ודוקר את בחור הישיבה  שעבר בסמוך", הסביר, "אגב, משום מה, בהודעה של מח"ש המחבל מכונה אזרח, אבל הוא לא אזרח, בטח לא ישראלי. מדובר בשוהה בלתי חוקי שביצע פיגוע. זאת אומרת שה־20 שניות של הסרטון הן בעצם הפיגוע עצמו".

פיגוע הדקירה בירושלים, קרדיט: דוברות המשטרה

לדבריו, מאותו הרגע מתחיל החלק השני של הסרטון והוא החלק של התגובה, ואני חושב שהיא ראויה לציון ותכף ננתח אותה. "אנחנו רואים את הלוחם והלוחמת של מג"ב שהגיעו במהירות למקום, וניסו להבין מה קרה שם. הם ביצעו את הירי הראשוני בכדי לנטרל את המפגע אחרי שהוא ניסה לתקוף אותם", אמר, "חשוב לזכור שהלוחמים היו צריכים להבין תוך שבריר שנייה שזו לא שגרת שער שכם שהם מכירים".

דובר צה"ל לשעבר הוסיף: "כשאנחנו מנתחים אותם באולפנים מתחת לפלורסנטים, אנחנו צריכים לזכור שאנחנו שולחים לוחם לשטח אנחנו חייבים לתת לו את הכלים להצליח במשימה שלו ועמוד בה באופן מוצלח". הוא נשאל האם ראה בסרטון מצב של סכנת חיים לשוטרי מג"ב שהיו במקום, והשיב: "לא ראיתי בסכנת חיים בשלב בו המחבל היה על הרצפה - הם הגיעו למקום לבד ובשניות בודדות ניתן לראות שהוא מנסה לבצע תנועה חדשה, ולכן הם ביצעו ירי נוסף".

"הם לא ידעו איפה היה הכלי איתו ניסה המחבל לרצוח", הדגיש, "זה קורה בזמן קצר ואני מסיר בפניהם את הכובע". יוכפז ודוידוב שאלו את הקצת הבכיר במילואים האם הלוחמים עבדו באירוע לפי ההנחיות. "ההנחיות הן להסיר את האיום עד כדי הריגתו, אין שום דמיון לאירוע בחברון בשום פרמטר".

בסיום השיחה מנליס נתבקש להתייחס לשאלה האם הטענה לפיה צריך לפעול אחרת כאשר מדובר בנערה שאוחזת במספריים, נמשכת גם בימיו של הרמטכ"ל אביב כוכבי. "הוראות הפתיחה באש לא השתנו", הסביר, "כשאייזנקוט מדבר על נערה עם מספרים זה אומר שיש לחיילים זמן לחשוב, וזה בדיוק מה שלא היה לחיילים אתמול". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm