טקס השלמת פרויקט המכשול סביב רצועת עזה נערך היום (שלישי) במעמד שר הביטחון בני גנץ ובהשתתפות סגן שר הביטחון אלון שוסטר, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אמיר אשל, מפקד פיקוד הדרום אלוף אליעזר טולדנו, ראש מנהלת גבולות ותפר תא"ל ערן אופיר, בכירים במשרד הביטחון ובצה"ל וראשי רשויות מעוטף עזה.

במהלך האירוע אמר גנץ: "המכשול, שהוא פרויקט טכנולוגי ומבצעי, ראשון במעלה, שולל מחמאס אחת מהיכולות שאותן ניסה לפתח, ומציב קיר ברזל, סנסורים ובטון, בינו לבין תושבי הדרום. עם הקיר הזה, אנחנו מעניקים חומת הגנה לתושבי הדרום, ולא פחות חשוב - תחושת ביטחון אישי שמתאפשרת ומאפשרת לאזור היפה הזה להמשיך לצמוח".

"שגרת החיים פה, היא הניצחון הגדול שלנו, והיא האויב הגדול ביותר של ארגוני הטרור. נמשיך להיערך כדי לנטרל כל יכולת של החמאס לפגוע באזרחי ישראל –בדגש על איום הרקטות שנמצא כרגע על הכוונת, מתוך שטח הרצועה. נעשה את הכל בכדי למנוע הזרמת ידע וטכנולוגיה איראנית לעזה, ונמשיך לשבש ולסכל כל ניסיון של חמאס להפעיל את שלוחותיו באיו"ש או בישראל", המשיך. 

שר הביטחון הוסיף: "כדי לשנות את המציאות בעזה הדרישות שלנו פשוטות וברורות- הפסקה של  הטרור, הפסקה של התעצמות של חמאס, שקט ארוך טווח, והשבת הבנים. אנחנו פועלים לשם כך לילה ויום, והפעולות כל הזמן מתרחשות מתחת ומעל לפני השטח. אני מציע לחמאס להתעסק בקידום הנושאים האלו – ולא באיומי סרק".

על החלטת בית הדין בהולנד אמר גנץ: "אני מבקש להתייחס גם לפסק דין שפורסם לפני כשעה מבלי להתייחס לגופם של דברים, אני מבקש לומר לכם פה היום משהו על הרוח – רוח צה"ל. בשומר החומות ביטלנו או שינינו פעולות מבצעיות, כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים – גם בצוק איתן פעלנו באותו האופן".

"אני גאה שזכיתי לפקד על צה"ל ולעמוד גם היום בראש המערכת, לא רק בגלל היכולות שלה, לא רק בגלל חשיבות תפקידה, אלא גם בגלל הערכים של צה"ל בלחימה ושלנו כמערכת ביטחונית, מערכת שחותרת למגע ולהכרעה, אך בו זמנית מקפידה על ערכים ועל זכויות אדם. כל זאת תוך כדי שמירה על החוק הבינלאומי, ומתוך מטרה אמתית להגן על אזרחי ישראל ולאפשר להם חיים בשקט ובשלום. זוהי מטרתנו העליונה", סיכם. 

טקס חניכת המכשול הביטחוני סביב רצועת עזה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
טקס חניכת המכשול הביטחוני סביב רצועת עזה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

תא"ל ערן אופיר, פרס את האתגרים סביב בנייתו: "בניית הקיר ברצועת עזה זה אחד הפרויקטים הכי מסובכים שמערכת הביטחון בנתה אי פעם, באופן עקרוני אין שום מקום בעולם שבנו מכשול תת קרקעי - זה מאוד מורכב גם מבצעית וגם הנדסית וביצועית".

לדבריו, האתגר הופנה במהלך מבצע צוק איתן והפתרון הראשון שהובא לממשלה היה בעלות של 22 מיליארד, אמרו שזה סכום לא הגיוני, וביקשו מאיתנו להביא פתרון זול ואפשרי והגיוני שניתן לביצוע. בחנו פרויקטים בעולם ובארץ בכדי למצוא פתרון, עד שהגענו להקמת קיר סלארי. בקיר מסוג זה משתמשים בחניונים תת קרקעיים ומרתפיים". 

"העבודה הייתה לא פשוטה, עברנו 15 סבבי לחימה, ירו עלינו, עבדנו תחת אש, אבל כמעט לא הפסקנו את העבודה. בתקופת השיא היינו 1,200 עובדים כאשר רובם היו עובדים מחו"ל, משום שלא הייתה בארץ מיומנות להפעלת המכונות והקידוח הסלארי. זה חייב אותנו ללמוד קצת איטלקית, ספרדית ואנגלית", סיפר. 

הוא הסביר כי המכשול כולל חמישה נדבכים מרכזיים: "חומה תת קרקעית פיזית וטכנולוגית; מכשול עילי שכולל גדר "שעון חול" שגובהה מעל שישה מטרים עם עוד אמצעים נוספים; מכשול ימי שכולל אמצעים לניטור ומערכת נשק שנשלטת מרחוק; מערך מכ"מ עם מצלמות ואחיזה בשטח שתופס את כל שטח הרצועה, וחמ"לים הן לגדודים, הן לחטיבות והן לאוגדה".

בנוסף, הבהיר ראש מנהלת גבולות כי אורך המכשול הוא 65 קילומטרים והקמתו נמשכה שלוש וחצי שנים. "המכשול מורכב משני חלקים, הגדר על הגבול בחלקה הגדול היא גדר אינדיקטיבית, זה מה שאתה שומע שעוברים, לאחר מכן יש את הקיר התת קרקעי ומעליו יש גדר שאף אחד לא עובר אותה, אי אפשר לעבור לתוך שטח מדינת ישראל", אמר. 

לדבריו, הבנייה של המכשול פגעה בעשרות מנהרות שחצו את הגדר, "המכשול לא מאפשר בניית מנהרות נוספות שיכנסו לשטח מדינת ישראל. אנחנו על המשמר כל הזמן לראות ולהשתכלל לוודא שהצד השני לא יוכל לעבור".

"אני יכול לחתום על זה שיש פה מערכת משמעותית, גדולה שאמורה לתת מענה שלא יכנסו מנהרות למדינת ישראל. אין חותמת של מאה אחוז על שום דבר בחיים אבל אנחנו מעריכים שהקיר התת קרקעי נותן מענה מאוד משמעותי לנושא הזה", סיכם. 

יו"ר האופוזיציה וח"כ בנימין נתניהו הגיב גם הוא לחניכת המכשול, ואמר: " זהו יום היסטורי. היום נחנך המכשול התת-קרקעי שבולם את נשק המנהרות של חמאס. ביוני 2016, לפני חמש שנים, הבאתי לקבינט החלטה להקים קיר תת-קרקעי מסביב לרצועת עזה. להחלטה הזו הייתה התנגדות גדולה, כפי שהייתה התנגדות דומה להקמת הגדר שיזמנו בגבולנו הדרומי, שבלמה את הצפת ישראל במסתננים".

נתניהו הוסיף: "התעקשנו, לא ויתרנו - והפרויקט יצא לדרך. היום הוא נחנך באופן רשמי. מדובר בקיר פלדה ובטון בשילוב עם טכנולוגיות מתקדמות שמאפשרים יכולות איתור והתראה. במבצע ״צוק איתן״, מחבלי החמאס ניסו לחדור באמצעות מנהרות ליישובי עוטף עזה ולחדרי האוכל של הקיבוצים".

"הם חשבו שהם יצליחו לעשות זאת גם במבצע ״שומר החומות״, אבל אז הם גילו שהם חסומים. בכל פעם שהם ניסו להתקרב אלינו, הם הושמדו מתחת לקרקע. המכשול התת-קרקעי סביב רצועת עזה כבר הציל חיים רבים. אני גאה בכל אלו שהיו שותפים להחלטה ולביצוע של פרויקט לאומי חשוב", סיכם.