השלב הראשון של הבחירות המוניציפליות ברשות הפלסטינית נפתח היום (שבת), במהלכו יותר מ-400,000 פלסטינים יהיו זכאים להצביע עבור נציגים ב-154 כפרים בגדה המערבית. הקלפיות נפתחו בשעה 7:00 בבוקר וייסגרו בשעה 19:00. תוצאות מדגמי הבחירות יפורסמו היום עד השעה 22:00, אך התוצאות הרשמיות יפורסמו מחר.

הבחירות לא מתקיימות ברצועת עזה, שנשלטת על ידי ארגון הטרור חמאס שמחרים את ההצבעה בשל הקרע בינם לבין הפתח ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. כזכור, אבו מאזן ביטל את הבחירות לראשות הרשות שתוכננו להיערך בקיץ, לאחר שחשש מהתוצאות שצפויות להיות לטובת חמאס. 

הבחירות תוכננו להתקיים ב-376 יישובים בגדה המערבית, אך ההצבעה בפועל תתקיים רק ב-154 יישובים, בהם 64 רשויות מוניציפליות ו-90 מועצות כפריות. הבחירות בשאר הרשויות הכוללות את הערים הגדולות יתקיימו בשלב השני ב-26 במרץ.

כזכור, הקבינט הפלסטיני פרסם ב-6 בספטמבר החלטה הקוראת לקיים את השלב הראשון של הבחירות למועצות המקומיות בגדה המערבית וברצועת עזה ב-387 יישובים, כולל כל היישובים המסווגים כשטח "C", בשליטה ישראלית מלאה. עם זאת, בשל התנגדות חמאס החליט הקבינט ב-27 בספטמבר לדחות את הבחירות ב-11 יישובי רצועת עזה הנכללים בשלב הראשון לשלב השני.

ברשות מקווים כי חמאס ישנה את עמדתו ויאפשר בחירות בשלב השני ב-26 במרץ, שיתקיימו ב-66 יישובים, 55 מהם מסווגים כשטח "A", בשליטה פלסטינית מלאה, ושטחי "B" שנמצאים תחת ממשל אזרחי פלסטיני ושלטון צבאי ישראלי. בעזה יש 11 נקודות בחירה, המסווגים כיישובי "C". 

לשלב הראשון של הבחירות לרשויות המקומיות הועמדו 573 רשימות בחירות, הכוללות 4480 מועמדים, מתוכם 26% נשים, ויתמודדו על 1514 מושבים. נאסיר אמרה כי 1,600 צוותים מקומיים ובינלאומיים, כולל דיפלומטים זרים, עוקבים אחר הבחירות. "הכל עד כה מתנהל כשורה ובהתאם לתקנות הבריאות", הדגישה.

כזכור, אבו מאזן עורר כעס רב כשביטל את הבחירות לנשיאות הרשות שתוכננו להיערך בקיץ, מחשש לניצחון חמאס ובצל ההגבלות שהטילה ישראל במזרח ירושלים באותה תקופה, קרוב למבצע "שומר החומות". 

דובר חמאס, שהחרים את הבחירות המוניציפליות הקודמות ב-2012 וב-2017, אמר בהצהרה שהקבוצה "מסרבת להשתתף בבחירות חלקיות המותאמות לפתח, ומנוהלות על ידי הרשות", וקוראת לעבאס לקבוע מחדש את הצבעות הקיץ המבוטלות.

חמאס נהנה מעלייה בפופולריות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים מאז מבצע שומר החומות ואף זכה השנה בבחירות למועצת התלמידים במספר אוניברסיטאות מובילות בגדה המערבית, ברומטר חשוב לתמיכה.