מפקד עוצבת הגולן לשעבר, תא"ל במיל' צביקה פוגל, הזהיר היום (שלישי) בראיון לגדי נס ברדיו צפון 104.5FM כי האיום הסורי בדבר הנשק הכימי קיים, וכי בשאר אסד לא יהסס להשתמש בו נגדנו בעת מלחמה. זאת, בהמשך לדיווח אודות התקיפה שיוחסה לישראל בסוריה, בחודש יוני האחרון.

 

פרופ' אייל זיסר, מזרחן מאוניברסיטת תל אביב, הדגיש גם הוא בראיון עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, כי הנשק הכימי בסוריה "לא צץ משום מקום", אלא לדבריו, היכולת הכימית ככל הנראה תמיד הייתה לרשותם.

על כך הוסיף כי "זה לא נשק יום הדין, זו ערובה בטוחה לשרידותו של אסד. ההנחה שלנו צריכה להיות שלבשאר אסד, אולי לחיזבאללה, אך ודאי לאיראן, יש יכולות כאלה".

תקיפת צה"ל בסוריה. צילום: דובר צה"ל

לשיטתו, לא מדובר בתקיפה "דרמטית", אלא מדובר במפגן כוח שיוכיח כי ישראל ערה להתפתחויות. "ההנחה של הצד השני צריכה להיות שאם הוא משתמש בנשק גז נגד יהודים, בדור שידע מה זה השואה - הולכים עד הסוף".

לדבריו, מדיניות העבר בה חילקו מסיכות מגן בישראל כחלק מהתמודדות עם איום הנשק הכימי, הייתה שגויה, שכן שידרה מסר של הכלה, במקום הרתעה. בנוסף, הסביר זיסר, השימוש בנשק הכימי נועד בעיקרו להרתיע אויבים מבחוץ, בדגש על ישראל. "אסד יכול להכיל את התקיפה. בראיה שלו עדיף לו לספוג מבנה הרוס ויכולת מסוימת שנהרסה, על פני ללכת למלחמה כוללת".