עפר שלח, חבר הכנסת לשעבר וכיום חבר במכון למחקרי ביטחון לאומי, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על הדיווח לפיו ישראל תקפה מפעלים לייצור נשק כימי בסוריה, והסביר האם יש צורך להתכונן לקראת מתקפה מהסוג הזה ולחלק ערכות מגן לאזרחים

בפתח דבריו ציין שלח כי "צריך לזכור שאצל אסד הנשק הכימי, אנחנו תופסים אותו במונחים של נשק להשמדה המונית וזה זוועה מה שאני הולך להגיד אבל אני מדבר על בן אדם שמוסרית הוא זוועה, אצלו זה נשק טקטי. זאת אומרת שהוא לא היסס להשתמש בזה על בני עמו אלא גם השתמשו בזה לצרכים לסייע למתקפה. הוא לא רואה בזה שום מעצור".

הוא הוסיף: "אסד היה שווה נפש לתוצאות כולל ב־2013 אובמה איים לתקוף אחרי תקיפה בנשק כימי, לא עשה את זה הגיעו להסכם הפירוק ואחר כך כשהיו הוכחו שהוא השתמש בזה שוב הוא היה שווה נפש לתוצאות של הדבר הזה, זה לא הזיז לו. אנחנו יודעים שהנשק הכימי שהיה בסוריה ב־2013 אכן רובו פורק ואינו בידיים שלהם אבל זה לא מפתיע אם הוא עושה מאמצים לחדש את התעשייה הזו".

כשנשאל האם יש להצטייד מחדש בערכות מגן, ענה: "זו שאלה טובה שאנחנו מתחמקים ממנה כי זה לא נוח. כשהייתי יו"ר ועדת ביקורת המדינה גם דנתי על המצב של האב"ך בצה"ל, גם הוא לא מזהיר בלשון המעטה ובוודאי לא למערכת האזרחית. הכול תוצאה של מודיעין ושל ידיעות מודיעיניות לגבי היכולות והערכות מודיעיניות לגבי הקבלות. אני לא בטוח שכרגע צריך להתחיל להפעיל את כל המהלכים של המסכות אבל גם אסור לטמון את הראש בעניין הזה".

הוא סיכם: "צריך להגיד שהאיום הגדול שהיה, הייתה יכולת גדולה והייתה נכונות מוכחת על גבו הכואב של העם הסורי להשתמש בה, אז היינו צריכים להניח שהנכונות הזו קיימת גם מבחינתנו. רובו המכריע של האיום אכן הוסר ולמיטב ידיעתי בלי קשר לידיעה הנוכחית האיום היום הוא הרבה יותר קטן. אני מניח שעיתוי ופרסום הידיעה איננו מקרי ולאו דווקא בהקשר הכימי - אם מישהו ביקש לחזק בזה את התחושה שיש פתרון לכל בעיה והוא מטוס ממריא... אז אני מציע לא לגזור מזה לשום דבר אחר שאנחנו מכירים, לא ליכולות, לכוונות ולא לתועלת. לשום דבר".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm