ועדת החוץ והביטחון התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון מהותי בנוגע לשב"ס, כבאות והצלה והמשטרה, שנסוב סביב הקצאות חיילי חובה מצה"ל. שכן לאורך שנים יש אמנה המסדירה כמה הקצאות של חיילי חובה מצה"ל כל אחד מהארגונים מקבל, אך תוקפה פג ב-31/12.

אלא שבניגוד לדיוני עבר בנושא, הפעם הצדדים לא הגיעו להסכמות לגבי ההמשך, והמשמעות היא שאם לא יושג הסכם - שב"ס יאבד 750 חיילי חובה והדבר מוגדר כפגיעה אנושה. בשב"ס מעריכים כי הדבר קשור לסערה האחרונה סביב הסוהרות בכלא גלבוע, ואתמול בדיון שהתקיים, הציגה הנציבה רב-גונדר קטי פרי נתונים לפיהם רבים מהחיילים המשרתים בשב"ס מרוצים מהשירות ואף ממשיכים לשירות קבע.

קטי פרי בוועדה לביטחון פנים (צילום: נועם מושקוביץ)
קטי פרי בוועדה לביטחון פנים (צילום: נועם מושקוביץ)

"האחריות על מתקני הכליאה הצבאיים הועברה אלינו ובאותו מועד הוחלט על שירותם של חיילי סדיר בשב"ס. בתחילת הדרך התקינה עמדה על כאלף תקנים, ועם השנים ירדה והתקבעה על 760. מעולם לא איישנו את התקנים במלואם, ולאורך השנים היו 75-84% איוש. מדובר בכ-400 סוהרות וסוהרים בשנה, במתקנים הביטחוניים בלבד, שאנו רואים כאנשי סגל שלנו לכל עניין ודבר, עם כל מעטפת משאבי האנוש והרווחה, ואף פתחנו להם מסלולי קידום לקבע", פתחה הנציבה את דבריה בדיון.

"בשנים 2017-2021 50% ממסיימי שירות החובה בשב"ס ביקשו להתגייס לקבע אצלנו, מהם למעלה מ-40% נשים. אני מזמינה אתכם להגיע אלינו ולשוחח איתם ולהתרשם. מסכימה עם השר כי הגיעה העת לדון בהוראת קבע, אך כרגע נדרשת הארכה כדי לא לפגוע ברצף החשוב".

רב-גונדר פרי ביקשה לומר לסיכום: "הארגון עובר תקופה מאתגרת, ואנו נמשיך לעשות את המלאכה התובענית שלנו בתוך כתלי הכלא, ומכאן אני מוצאת מקום וחובה לחזק את ידי הסוהרים והסוהרות על עבודת הקודש שהם עושים בתנאים לא פשוטים. זר לא יבין מה זה להסתכל בלבן בעיניים של מחבל או רוצח. רק אתמול היה לנו באגף חמאס אירוע תקיפה של סוהר. אכן היה אירוע ב-2017 שהארגון טעה בו כשהכחיש אותו תחילה, אבל אנחנו מודים בטעות ואנחנו לומדים ומפיקים מסקנות כמו בכל ארגון ביטחוני אחר".

היא הוסיפה כי "אחוזי הנשר במסגרת אותם שלושה חודשים אפשריים נמצאים בירידה מתמדת: בשנת 2019 ויתרו 64 חיילים, בשנת 2020 ויתרו 41 ועד כה בשנת 2022 ויתרו 22 חיילים. המספרים מעידים שאנחנו לוקחים לתשומת לבנו את התנאים שבהם משרתים החיילים והחיילות ואנחנו עושים מאמצים לשימור כוח האדם בתוך הארגון שלנו - אבל לא נחזיק באף חייל ואף חיילת שלא רוצים להישאר בארגון".