בצל חידוש שיחות הגרעין בווינה: צבא איראן ומשמרות המהפכה ערכו תרגילי מלחמה במפרץ הפרסי שנועדו להעביר מסר מאיים לישראל, ובהם שיגור טילי שיוט מדויקים, כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס". זאת, בצל החשש באיראן מפני תוכניות ישראליות אפשריות לפגוע באתרי גרעין איראניים.

מפקד צבא איראן, גנרל מוחמד באגרי, טען כי במהלך התרגיל נורו 16 טילים בליסטיים בו-זמנית מפלטפורמות שונות והשמידו במדויק מטרות שנקבעו מראש. "התרגיל נערך בתגובה לאיומים הריקים האחרונים של ישראל", טען באגרי. "התמרון הצבאי רק הראה חלק קטן מיכולת הטילים של איראן".

מפקד משמרות המהפכה של איראן, גנרל חוסיין סלאמי, הצטרף גם הוא למסרים המאיימים ואמר: "אנחנו נחתוך להם את הידיים אם הם יעשו מהלך לא נכון... המרחק בין מבצעים בפועל לתרגילים צבאיים הוא רק שינוי בזוויות שיגור הטילים".

פיצוץ ימי במהלך התרגיל האיראני (צילום: רויטרס)
פיצוץ ימי במהלך התרגיל האיראני (צילום: רויטרס)

איראן טוענת כי לטילים הבליסטיים שלה יש טווח של 2,000 קילומטרים והם מסוגלים לפגוע בישראל ובסיסי ארה"ב באזור. לפי תיעודים שפורסמו בטלוויזיה האיראנית הממלכתית, הטילים שנורו במהלך התרגיל פגעו במטרה שדימתה כור גרעיני ישראלי. "לתרגילים האלה היה מסר מאוד ברור: אזהרה רצינית, אמיתית לשלטון בישראל להיזהר מטעויותיהם", אמר סלאמי בטלוויזיה הממלכתית.

בריטניה גינתה את שיגור הטילים הבליסטיים במהלך התרגיל האיראני ומסרה: "פעולות אלו מהוות איום על הביטחון האזורי והבינלאומי, ואנו קוראים לאיראן להפסיק לאלתר את פעילותה". דובר משרד החוץ של איראן, סעיד חטיבזאדה, דחה את ההצהרה הבריטית וטען כי היא "מתערבת ביכולת ההגנתית של איראן". 

לפי דיווח נוסף, במהלך התרגיל שוגרו טילי שיוט מדויקים לטווח בינוני מפלטפורמות על ספינות ועל החוף, ופגעו ביעד הספציפי שלהם בים. זאת לצד שיגור מל"טים של משמרות המהפכה שפגעו בו-זמנית בשתי מטרות בנוסף לניטור ומעקב אחר כוחות ואתרי האויב, שנועד ליצור שליטה במרחב האווירי במיצר הורמוז ובמפרץ.

מפקד הכוח הימי של משמרות המהפכה, אדמירל אלירזה טנגסירי, אמר כי "ייצור טילי שיוט ימיים מתבצע בתוך המדינה בידי המדענים הצעירים והמהפכניים שלנו. הוא חמוש בראשי נפץ תוך תקופה קצרה ונושא מכ"מים חדישים ומיוחדים המתקדמים יותר מקודמיהם". לדבריו, בפעולות אלו נעשה שימוש בשלושה סוגי רחפנים בו זמנית, בעלי יכולות שונות: לחימה, סיור, אופטי, דיגיטלי, תקשורת ורב תכליתי.