סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל, סגן מפקד בסיס חיל האוויר ברמת דוד, ורב-סרן חן פוגל ז"ל, טייס מסוקים בטייסת 'מגיני המערב' (193), הם ההרוגים באסון התרסקות מסוק ה"עטלף" מול חופי חיפה אמש, כך הותר הבוקר (שלישי) לפרסום. בעקבות התאונה הקשה מפקד חיל האוויר קירקע את מערך העטלף והודיע על הפסקת כל טיסות האימונים. 

שחייני ז"ל, בן 38 במותו ממחנה יהודית, הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. פוגל ז"ל, בן 27 מחיפה, הועלה מדרגת סרן לדרגת רב-סרן לאחר מותו. מצה"ל נמסר כי "צה"ל משתתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן".

סגן-אלוף ארז שחייני ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
סגן-אלוף ארז שחייני ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
רב-סרן חן פוגל ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
רב-סרן חן פוגל ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

יש לציין כי שלושת אנשי צוות ששהו על המסוק היו מנוסים מאוד. הם חולצו על ידי לוחמי ילת״ם, לוחמי שייטת 13, לוחמי 669 וכוחות שיטור ימי שהעניקו לטייסים טיפול ראשוני, אולם לאחר מאמצי החייאה נקבע מותם של שני הטייסים, כאמור. קצין הסיור חולץ במצב טוב ופונה לבית החולים רמב"ם, שם עדכנו כי מצבו בינוני. 

בעקבות התרסקות המסוק הצבאי בחיפה: המערך קורקע וכל טיסות האימונים בוטלו

הבוקר עדכן ירון בר לביא, מנהל טיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם, ב-103fm אודות מצבו של הפצוע: "מצבו של הפצוע יציב, אנחנו מעריכים שהוא יתאושש תוך כמה ימים. הוא הגיע בהכרה כשהוא מדבר. הוא אמנם שחה והגיע מותש, אבל לא היה היפותרמי".

בתוך כך, דובר צה"ל, רן כוכב, הסביר כי בצה"ל עדיין לא יודעים האם מדובר בתקלה שאירעה באוויר, או שמא מדובר באירוע שבמהלכו המסוק טס נמוך ופגע בקו המים. "למעשה עד לרגע זה אנחנו לא יודעים את התשובה לשאלה, אנחנו בתחילתה של החקירה וכל הכיוונים פתוחים בפנינו. גם אני ראיתי חלק מהפרסומים שראו כדור אש שאולי מעיד על תקלה טכנית במנוע או דבר אחר. אבל אני לא יודע את התשובה באופן ודאי לדברים הללו. הם פגעו במים ללא הודעת קשר לפני".

התאונה הקשה אירעה סמוך לשעה 21:00, כאשר המסוק אשר המריא מבסיס רמת דוד לטיסת אימון שגרתית התנגש בים בדרכו חזרה לכיוון היבשה. ההתרסקות אירעה כאשר המסוק טס מזרחה במהירות נמוכה, מאות מטרים מהחוף וסמוך לטיילת בת גלים. בחיל האוויר פתחו בחקירה שנמצאת בראשיתה ולא ניתן עדיין לקבוע את הגורם לתאונה הקשה.


"נפיק את הלקחים הנדרשים"

ראש הממשלה נפתלי בנט פרסם התייחסות לאסון המסוק בחיפה, ואמר: "זהו לילה עצוב מאוד. בשם אזרחי ישראל, אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחות ההרוגים בתאונת המסוק, והחלמה מהירה לקצין הפצוע. טייסי חיל האוויר שנפלו בתאונה היו מטובי בנינו. עם ישראל לא ישכח את תרומתם, לילה ויום, לביטחון המדינה. יהי זכרם ברוך".

שר הביטחון בני גנץ מסר לאחר האירוע: "מבקש למסור תנחומים מעומק הלב למשפחות ההרוגים בתאונת המסוק ורפואה שלמה לפצוע. שוחחתי עם הרמטכ"ל, ואני מבטיח שצה"ל יתחקר את האירוע ויפיק את הלקחים הנדרשים. אני מבקש להודות לכוחות החילוץ שפעלו במהירות ובתנאים לא פשוטים כדי לאתר את צוות המסוק".

אזרחים עם שברי המסוק (צילום: שלומי גבאי, וואלה!)
אזרחים עם שברי המסוק (צילום: שלומי גבאי, וואלה!)
אזרחים עם שברי המסוק (צילום: שלומי גבאי, וואלה!)
אזרחים עם שברי המסוק (צילום: שלומי גבאי, וואלה!)

מסוק ה"עטלף" שהתרסק הוא מסוק ימי המכונה "העיניים של חיל הים באוויר" ומהווה חלק מטייסת "מגיני המערב". אחד ממפקדי הטייסת בעבר סיפר כי ייעודו של מסוק העטלף הוא לחשוף מטרות ימיות, בסיוע מכ"מים מתקדמים ויכולות תצפית המאפשרות לחיל הים לבנות "תמונה ימית". זאת, במטרה לסייע לספינות הטילים של החיל ולחדד את יכולות הספינות לאסוף מודיעין בלב בים - בלילה וביום. 

"אני מהווה את העיניים של ספינות הטילים לאופק הרחוק, להיכן שהם לא רואים", הסביר אותו מפקד. "אני מוצא את כל המטרות במאות מיילים שקרובים אליי, משדר אותן אל הספינות וככה הם יודעים מי נמצא בים, את מי צריך לתקוף ואת מי לא וביחד אנחנו שולטים בזירה הימית שקרובה לחופי ישראל".

מסוק צבאי מדגם עטלף (צילום: עופר צידון, פלאש 90)
מסוק צבאי מדגם עטלף (צילום: עופר צידון, פלאש 90)