דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, התראיין הבוקר (שלישי) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לתאונה הקשה שאירעה אמש, כאשר מסוק עטלף התרסק אל מול חופי חיפה ובה נהרגו שני הטייסים, סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל. הוא גינה את הפרסומים שהופצו טרם ההודעה המסודרת מטעם צה"ל, ואמר: "נחצה קו שבו מפרסמים שזה מסוק צה"לי לפני שהתרנו לפרסום".

זירת התרסקות המסוק בחיפה, קרדיט אנשי הדממה

"זו תאונה קשה וכואבת", כך אמר בפתח דבריו. "אנחנו בתחילתה של החקירה, וכל הכיוונים פתוחים בפנינו. גם אני ראיתי חלק מהפרסומים שראו כדור אש, שאולי מעיד על תקלה טכנית במנוע או דבר אחר, אבל אני לא יודע את התשובה באופן ודאי. הם פגעו במים ללא הודעת קשר לפני". לדבריו, בעת ההתרסקות הם פגעו במים כאשר היו במרחקי בטיחות כ-1,000 מטרים מהמים.

כוכב התייחס לדיווחים השונים לפיהם מדובר בפיגוע חבלני עוין, והשיב: "בודקים את כל האופציות, אבל לא חושב שמדובר בפיגוע". באשר לאפשרות שמדובר במתקפת סייבר, הוסיף: "זוהי אפשרות קלושה, אך אני זהיר, כי מוקדם מדי לקבוע".

"יש כל מיני 'לשעברים' שמזדרזים לרוץ לספר לחבר'ה, חלק מהסיפורים אינם נכונים"

דובר צה"ל נשאל על הפרסומים הכוזבים שפורסמו אמש, זמן לא רב לאחר התאונה, טרם נשלחה הודעה מסודרת מטעמם, והשיב: "אנחנו מעדכנים את מערכות התקשורת והעיתונאים על כך שיש תאונה, שהיא עם נפגעים. במשך הרבה מאוד שנים אנחנו מאפלים את ההודעות האלו על מנת לאפשר את המידע, אבל לא לתת פרטים אודות כמות הנפגעים ושמותיהם, עד לרגע הנורא בו קציני הנפגעים והמודיעין דופקים על דלתותיהם של משפחות ההרוגים והפצועים. מי שפרסם את זה לפני שזה קורה מדאיג אלפי משפחות הורים בנות זוג וילדים".

הוא הוסיף לעניין זה כי "התרנו לפרסם שיש תאונת מסוק, ביקשנו שלא להגיד שהוא מסוק צבאי ואחרי שהתרנו לפרסם, לא לפרסם מי בחיים ומי לא, לא את עצם העובדה שיש הרוגים. זו הפרה בוטה של נוהל של עשרות שנים חבל שזה קורה. זה לא מכובד ולא נכון".

זירת התרסקות המסוק בחיפה (צילום: צילום מסך אנשי הדממה בפייסבוק)
זירת התרסקות המסוק בחיפה (צילום: צילום מסך אנשי הדממה בפייסבוק)


כוכב נשאל על האפשרות לשינוי הנהלים בעקבות הדיווחים המופצים ברשתות, והבהיר: "ברור לי שהכול מפורסם, אבל כמו שמעל ל־70 שנים שמרנו על הנוהל הזה, אני חושב שאפשר לפעול באופן מכבד, כך שמשפחות לא ישמעו על הרוגים מהרשתות החברתיות. יש נוהל שאנחנו מכבדים מול המערכות העיתונאים ו'לשעברים' למיניהם, כל מיני אנשים שמזדרזים לרוץ לספר לחבר'ה חלק מהסיפורים אינם נכונים. היה סיפור ששלושת אנשי הצוות חולצו בשלום, זה לא נכון. הלוואי והיה נכון".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm.