כשבועיים לאחר שהרמטכ"ל דחה את הצעת בית המשפט העליון בדבר ערעור שהוגש על החלטת בית המשפט המחוזי לביטול הצעדים הפיקודיים שננקטו בעניינו של מפקד מצ"ח באר שבע לשעבר, בעקבות אירוע מותו של לוחם צה"ל, רב"ט ניב לובטון, שוחח היום (שני) ערן לובטון, אביו של ניב, עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM וסיפר על היחס המזלזל שחווה מהצבא טרם המקרה הטרגי.

"קשה לי להבין איך טרגדיה, אסון כזה, נידון בכל ביהמ"ש לעניינים מנהלתיים. זה פשוט, הבן שלנו קבור כבר שלוש שנים מתחת לאדמה. אני לא מבין איך דבר כזה יכול להתנהל בכלל בבית משפט לעניינים מנהלתיים. יש פה חייל שאיננו, איננו", פתח לובטון את דבריו.

"אני רוצה להתייחס למעורבות של מפקד מצ"ח באר שבע. אני קראתי היום מאמר, כתוב שם שהוא התריע יומיים לפני האירוע על מעשים אובדניים, כל המסמכים האלה נמצאים אצלי, כל המסמכים של מצ"ח. אותו מסמך, אותה הערה נמצאת בדו"ח מעקב שקיים כל פעם מחדש במצ"ח, הם לא מציינים שבאותם יומיים לפני, אותו רכז במירכאות, הוא נתן לו יעדים של גיוס של מינימום שלושה חיילים בחודש. להזכיר לכם, אותו חייל שלא עבר מבחן הכשרה, לא הוסמך לתפקיד, היה בחפיפה. אותו אחד, חודש לפני הלך למג"ד והכיר אותו, הכיר לו את אותו קמ"ן במירכאות, אמר לו תכיר הנה הקמ"ן החדש ופה בעצם הוא הכשיר את השרץ, נתן לו לנהוג בלי רישיון", הוסיף.

עוד סיפר לובטון: "אותו חייל גייס שלושה חיילים לבד לפני ששלחו אותו למבחן הסמכה שלושה שבועות אחרי שהבן שלי קבור מתחת לאדמה. אותו אחד על פי מסמך של המפקד שלו, בתחקיר של המפקד שלו כותב שהוא נתן לו את הפיקוד, נתן לו את הפיקוד, פתחו לו שם משתמש על שמו במתחם המודיעין כדי שיוכל לגייס חיילים בסוגריים כתוב לא ידוע על ידי מי. אתה עושה אחד ועוד אחד ואומר מה קורה פה? למה מטייחים את כל העובדות למה זה צריך להגיע לביהמ"ש? יש החלטה של ר' אכ"א לשעבר ושל הרמטכ"ל להדיח אותו". 

כשנשאל האם הוא ומשפחתו נשברו במאבקם, השיב: "אנחנו לא נשברנו. אנחנו בראש ובראשונה נעשה כל מה שאפשר כדי שזה לא יקרה ושיהיה פה גורם הרתעה כדי שדברים כאלה לא יקרו. לא יכול להיות שמפקד של בסיס קטן של 40-30- חייל לא יודע מה קורה אצלו בבסיס. לא יכול להיות שחיילים שלו מגייסים לבד והוא לא יודע, שהבן שלי מתעללים בו במשך שעתיים ורבע ומכנים אותו פחדני, כינוי שאני כבר שלוש שנים לא מצליח להירדם בלילה. איך אפשר להתעלל בילד כזה ועוד בסוף ליהנות מזה ולקרוא לו פחדני? זה הדבר הכי נורא שיכול להיות בעולם, שלוש שנים אני לא מצליח לישון בלילה, מכניסים את הילד שלך לחדר ובאיומים מנסי לגייס אותו ובסוף לקורא לו פחדני?"

"אותו רכז במירכאות כותב לביהמ"ש שמצ"ח בחרה להכשיר אותו שלא באמצעות קורס סדור אלא למידה על דרך התבוננות ושיחות עם מפעילים אחרים. מי זה מצ"ח? מי זה מצ"ח? מה זה על דרך התבוננות? מה זה אומר? אתה רואה חובש קרבי שיוצא לקרב בלי שעבר קורס או טייס שאומרים לו יאללה תטוס לבד? למה אני צריך להגיע לביהמ"ש?", הוסיף.

"כתוב שחור על גבי לבן שהוא נתן את הפיקוד למרות שלא עבר הכשרה, חפיפה, מבחן, שלחו אותו שלושהשבועות אחרי שהבן שלי קבור מתחת לאדמה למבחן. אולי יהיה אפשר לטייח את זה אבל הוא נכשל במבחן הזה. צריכים לקחת אחריות. מישהו פה צריך לקחת אחריות, צריכה להיות הרתעה כדי שזה לא יקרה. אם לא תהיה התרעה זה ימשיך לקרות. תחשוב על מאות או אלפי החיילים שהתאבדו, מי יודע? מי בדק את זה? מי חקר את זה?", המשיך לובטון.

עוד סיפר על התנהלות חוקרי מצ"ח: "הוא התחנן על נפשו, אמר 'אני אקפוץ על אוטובוס, אני אעשה לעצמי משהו'. הם הבינו את זה, הוא כתב לו 'אחי, הוא שוקל להתאבד' והתשובה שלהם – 'שילך להזדיין, שימות'. יש פה מפקד, אז שיהיה מפקד. יש פה אחריות פיקודית. תעזרו לו, תצילו אותו, הוא ביקש עזרה, התחנן, מה זה אומר שילך להזדיין? זה לוחם בצה"ל". 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm