הסיפורים שלא סופרו: בציון השנתיים למותו של מנהיג כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, התקשורת באיראן חשפה הצצה לתמיכתה בקבוצות פלסטיניות. במאמר שפורסם לאחרונה בגוף התקשורת הממלכתי, TASNIM, הממוקם בדמשק, נחשפים פרטים על אספקת הנשק וסיוע בקדמה הטכנולוגית לפלסטינים. 

על פי המאמר, סולימאני בעצמו, פעל במשך יותר משני עשורים להפוך את איראן לפעילה יותר למען קבוצות פלסטיניות. האסטרטגיה שלו, כך על פי המאמר, הייתה "לעבוד בצמוד לכלל הקבוצות הללו, ללא קשר לטעמן הדתי או הפוליטי". האסטרטגיה לכאורה הוגדרה כהצלחה, משום שהכפילה את כוחה של ההתנגדות נגד ישראל, בקרב הפלסטינים.

התרגיל האיראני שנועד לאיים על ישראל (צילום: רויטרס)

אחת הקבוצות שהוזכרו, הייתה PFLP-GC –החזית העממית לשחרור פלסטין - המפקדה הכללית, כאשר בין תומכיה הנלהבים נמנה בנו של אחמד ג'בריל, ח'אלד, שדווח כי מילא תפקיד בדיכוי סורים במחנה הפליטים הפלסטיני אל-ירמוכ, תוך סיוע למשטר אסד בסוריה, על ידי אכיפתו. 

סוכנות TASNIM קיימה ראיון עם ח'לאד, שסיפר על פגישותיו עם סולימאני, ככל הנראה בין השנים 2015-2016. על פי הראיון, משרדו של האחרון היה עמוס במפות של סוריה המסמנות את מיקומם של לוחמי דאעש, כאשר המטרה הייתה להסיר את השתלטות הארגון על האזור בעיראק. 

כך תיאר ח'אלד את סולימאני: "היה שהיד גדול, שהפך מפועל פשוט ללוחם בינלאומי ששינה את פני המפה האזורית. הוא הרבה לדבר על המאבק הפלסטיני על אף שהשתייך לקבוצה דתית אחרת, ירושלים הייתה חשובה לו".

עוד צוטט בראיון כשאמר כי "בקרבות האחרונים בין ישראל לעזה, ניכר שינוי משמעותי בצורת הלחימה, שהודגש בארסנל הטילים. כולם ידעו שסולימאני מילא תפקיד מרכזי בחיזוק הארסנל הזה". בנוסף, נטען כי מפקד כוח קודס היה זה שניסה להביא לראשונה משגרי RPG לרצועה, כבר ב-2012. 

רקטה ששוגרה מרצועת עזה לעבר הים (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
רקטה ששוגרה מרצועת עזה לעבר הים (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

בנוסף, סולימאני קידם הבאת ספינות מלחמה לאזור, כמו גם פיתוח טילים שיועדו "להכות" בישראל. מטרתו הייתה, כך על פי המאמר, "לפרק את מאזן הכוחות שבין הפלסטינים למשטר הישראלי הנתמך בידי האמריקאים ומדינות אירופה".

"פיתוח כלי הנשק הייעודיים נעשה תחת פיקוחו של סולימאני", כך נאמר בראיון של ח'אלד ג'בריל. עוד נטען בראיון כי איראן מילאה תפקיד מרכזי בתמיכה באינתיפאדה של שנת 2000. 

במאמר הוזכר גם חיסולו של ראש ממשלת לבנון, רפיק אל-חרירי, כמו גם הנסיגה הסורית מלבנון. "ממשלת לבנון החליטה להגביל את הפעילות הצבאית של קבוצות פלסטיניות, ושל החזית העממית לשחרור פלסטין. כוחות בינלאומיים נכנסו ללבנון באותה עת, וכניסת אזרחים סורים נאסרה. עמדנו בפני לחצים והיו מחלוקות פנימיות בלבנון". 

קאסם סולימאני  (צילום: AFP)
קאסם סולימאני (צילום: AFP)

על פי המאמר, סולימאני הרבה להיפגש עם נציגים פלסטינים, כמו גם עם קבוצות בהן תמך בעיראק, סוריה ולבנון. הדיווחים על תמיכתו בקבוצות פלסטיניות, מספקים הצצה על האופן בו איראן ראתה את התמיכה בם כחשובה, עד כדי שהדבר היווה מטרה מרכזית.

איראן תמכה הן באינתיפאדה של שנת 2000 והן במלחמת לבנון השניה. בין לבין, סייעה באספקת נשק לעזה. הרעיון היה לספק נשק אסטרטגי שבאמצעותו יוכלו לאתגר את ישראל, תוך הכרה ביכולותיה.